Når det den 2. oktober 2019 går løs til Girls’ Day in Science på omkring 60 virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer i hele landet, vil der være plads til hele 3000 piger. Dermed bliver kampagnen større end nogensinde før.
Girls Day in Science er en landsdækkende kampagnedag, der sætter fokus på manglen på kvinder og piger inden for IT, teknologi og naturvidenskab. På dagen besøger piger fra grundskolens udskolingsklasser og gymnasiet virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer i hele landet for at få et indblik i en karriere inden for de områder.
Det er Naturvidenskabernes Hus’ netværk for skole-virksomhedssamarbejde, Tektanken, der står bag kampagnen.
Til Girls’ Day in Science skal pigerne undersøge og opleve, hvad man kan udrette med viden om IT, teknologi og naturvidenskab og måske blive inspireret til at vælge en uddannelse og en karriere, som de fleste piger fravælger.
Pigerne møder uddannede, kvindelige rollemodeller, der fortæller om deres karrierevej og hverdag. Og meget tyder på, at konceptet er noget, der tiltaler dem.
Evalueringen af sidste års Girls’ Day in Science viser blandt andet, at 76 procent af pigerne følte sig inspireret af de kvinder, de mødte på dagen. Herudover angiver 83 procent, at de via Girls’ Day in Science har fået ny viden om jobmuligheder, mens næsten halvdelen angiver, at de har fået mere lyst til en naturvidenskabelig karriere.
Kilde: Via Ritzau