DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi har sammen med ingeniørfirmaet Cowi lavet en omfattende analyse af mulighederne for at mindske støj- og luftforurening i Region Hovedstaden. Projektet har været ledet af Cowi. Blandt konklusionerne er, at Region Hovedstaden med fordel kan sætte ind over for bilernes hastighed, indføre vejafgifter og øge de elektriske transportformer.
DCE har dels lavet en kortlægning af effekter på helbred og miljø af luftforureningen i regionen, dels et katalog over mulige virkemidler og deres effekter. Cowi har kortlagt støjforurening og udarbejdet et virkemiddelkatalog for at reducere støjforurening.
Rapporterne anviser blandt andet de mest effektive virkemidler i forhold til at reducere luftforurening fra trafikken. Trafikken er den største lokale kilde til kvælstofoxider (NOx). Her peger forskerne på skærpede miljøzoner, en øget andel af elektriske transportmidler samt vej- og trængselsafgifter.
Brændefyring er den største lokale kilde til partikler. Her er effektive virkemidler afgifter eller forbud mod ældre, forurenende brændeovne.
Det detaljerede overblik over luftforureningen viser, at der sker et fald i koncentration af partikler og kvælstofdioxider. Den faldende tendens skyldes især, at vi får stadig flere nye og mindre forurenende biler, men også reducerede emissioner fra andre kilder både i Danmark og i de omkringliggende lande. Overskridelse af EU’s grænseværdier for kvælstofdioxid (NO2) sker derfor kun på de mest trafikerede gader i København.
Læs rapporten om kortlægning af luftforureningen her.
Kilde: Nyt fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi