Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs har netop lanceret en ny strategi for ministeriets arbejde med arktiske forhold.
Regeringen ønsker at styrke Danmarks indsats for arktisk forskning, uddannelse og innovation. For arktisk forskning bidrager blandt andet til at give vigtig viden om globale klimaforandringer og viden om, hvad klimaforandringerne betyder for mennesker, miljø, dyr og planter.
Og uddannelser i og om Arktis er væsentlige for, at der findes veluddannede unge med stor viden om arktiske forhold, som kan spille en vigtig rolle for en bæredygtig udvikling af Arktis.
På den baggrund lancerer uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs i dag en ny strategi, som sætter rammerne for, hvordan Uddannelses- og Forskningsministeriet i de kommende år vil arbejde med arktiske forhold.
– Danmark skal på verdenskortet som en af verdens førende arktiske uddannelses- og forskningsnationer. For sammen med Grønland og Færøerne har vi en stærk interesse i at være med til at styrke en bæredygtig udvikling i Arktis. Det, der sker i Arktis, påvirker hele verden, eksempelvis i form af klimaforandringer. Mere viden om Arktis og veluddannede unge mennesker i Arktis er på den måde centralt for Danmark, siger uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs.
Strategien er blandt andet bygget op på baggrund af dialogmøder med relevante interessenter og indeholder en lang række initiativer. Eksempelvis skal der i samarbejde med Grønlands Selvstyre ses på, om der er potentiale for at etablere en international forskningshub i Grønland, som vil kunne styrke forskningsmiljøerne i Arktis.