Elever fra Flakkebjerg Efterskole får store faglige udfordringer, når de tager del i et vellykket samarbejde med Haldor Topsøe. Samarbejdet kører nu på fjerde år og har vist sig at være gavnligt for alle parter.
Skolen og virksomheden har sammen udviklet fire cases, fremstilling af katalysatorer, test af katalysatorer, loading af katalysatorer og spildevand. Alle områder, på nær spildevand, hører til blandt Haldor Topsøes kernekompetencer.
Det kan lyde som endnu et halvkedeligt skoleprojekt, men sådan er det slet ikke. Eleverne er vilde med det. Flakkebjerg Efterskole er på vej til at opbygge et science-center som resultatet af samarbejdet, og hos Haldor Topsøe melder ansatte sig frivilligt til at komme med i projektet.
Baggrunden for historien ligger i en skole, som vil det samarbejde, og en virksomhed der vil gøre en forskel for de unge – og for naturvidenskab i Danmark. Uden at have nogen form for dokumentation for påstanden, så mener Employer Branding Specialist og ildsjæl i projektet, Ole Stahl, at en række Flakkebjerg-elever vil have en fremtid som forskere og ingeniører – muligvis hos Haldor Topsøe selv.
– Vi vil meget gerne hjælpe de unge mennesker med at blive afklarede. Både om naturvidenskab er noget for dem – eller det modsatte – og så vil vi gerne gøre en forskel for Danmark, siger Ole Stahl, der erkender, at det nok lyder lidt højtragende, men ikke desto mindre er det sådan, man ser på tingene hos virksomheden, der med sin viden inden for bl.a. katalysatorer er blevet verdenskendt for en række samfundsnyttige opfindelser.
Læs interviewet med Ole Stahl i Dansk Kemi nr. 5, der udkommer 18. maj.
Interviewet er lavet på foranledning af:
Engineer the future
Engineer the future er Danmarks teknologiske alliance bestående af 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. De bringer danske ingeniører og teknologieksperter i front og arbejder for, at der bliver mange flere med viden og specialer inden for teknologisk udvikling i fremtiden.
Læs mere på: http://www.engineerthefuture.dk