Elever fra Flakkebjerg Efterskole får store udfordringer, når de tager del i et vellykket samarbejde med Haldor Topsøe.
Skolen og virksomheden har sammen udviklet fire cases; fremstilling af katalysatorer, test af katalysatorer, loading af katalysatorer og spildevand. Alle områder, der hører til blandt Haldor Topsøes kernekompetencer.
Eleverne deles op i grupper baseret på, hvilke af de fire cases, de synes, er mest spændende og skal forsøge at finde løsninger på meget konkrete problemstillinger.
Der udarbejdes efterfølgende en rapport, som skal fremlægges for forskerne på Haldor Topsøe.
Det kan lyde som endnu et halvkedeligt skoleprojekt, men sådan er det slet ikke. Eleverne er vilde med det, og på Haldor Topsøe melder ansatte sig frivilligt til at komme med i projektet.
Hemmeligheden: forberedelse, afstemning af forventninger og sidst men ikke mindst, at ledelsen spiller med og afsætter de fornødne ressourcer hos både skole og virksomhed.
Læs historien om det specielle samarbejde i Dansk Kemi udgave 5