Salget via nettet går trægt for landets såkaldte SMV’ere. Men nu er der atter hjælp at hente, idet en ny pulje under programmet SMV:Digital, som regeringen startede sidste år, kommer i spil. Næsten 400 virksomheder har allerede fået hjælp. Den nye pulje skulle gerne skubbe endnu flere i gang med at få gang i nethandlen. Og ifølge DI viser den store efterspørgsel, at puljen rammer lige ned i SMV’ernes behov.
– Pengene er nærmest blevet revet væk – og det er ikke en no-brainer, for virksomheden skal selv spytte lige så mange penge i projekterne, som de får i støtte. Det er rigtig positivt, fordi der er behov for, at mange flere kommer i gang med e-handel og ikke mindst eksport via e-handel, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.
De mindre og mellemstore virksomheder halter bagefter, når det kommer til e-handel. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Mens ca. 25 procent af de mindste virksomheder tilbyder deres kunder at handle via nettet, er det knap 50 procent af virksomhederne med over 250 ansatte, der udnytter den salgskanal.
– Tallene taler deres tydelige sprog og mange SMV’er har set skriften på væggen; mere handel rykker over på nettet, og der er gevinster at hente, hvis flere af virksomhedens processer digitaliseres. Men derfra og så til at vide, hvor man skal lægge kræfterne for at få størst mulig effekt, er der et stykke vej. Derfor støtter vi varmt initiativet SMV:Digital, der hjælper flere i gang, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Igennem SMV:Digital kan mindre og mellemstore virksomheder søge tilskud til køb af privat rådgivning. For eksempel kan en virksomhed søge til et projekt om at vælge det rette system til deres e-handel, eller til at få integreret webshoppen med andre systemer. Andre projekter kunne være bedre brug af data eller hjælp til digital markedsføring. Rådgivning er individuel og skræddersyet den enkelte virksomheds behov, og de foreløbige erfaringer er gode.
Tilskudspuljen er åben og udmøntes efter først-til-mølle-princippet.
Kilde: DI