Markedet for digitale mikroskoper er langt fra mættet, og det får nu Horsens-firmaet Tagarno til at etablere et datterselskab i Georgia, USA. Nærværet på det amerikanske marked skal sikre, at producenten erobrer større andele af mikroskopsalget; Dette marked udgør en samlet omsætning på 5,4 milliarder kroner i 2021 og ventes at vokse til 7,1 milliarder i 2026. Vækstfonden i Danmark bakker op om realiseringen af potentialet i USA og stiller kapital til rådighed for den aggressive vækststrategi.
Anvendelsesområdet for mikroskoper er vokset markant med digitaliseringen; laboratorier og produktionsvirksomheder kan nu optimere og automatisere mange flere former for analyseopgaver og kvalitetskontrol via maskinlæring og AI, siger Betina Svendsen Ebdrup, CEO hos Tagarno.
Virksomheden hæver eksportambitionerne. Hidtil har mikroskopproducenten i Horsens opereret via en lokal forhandler i USA, men nu får selskabet sin egen afdeling og et dedikeret team, der skal markedsføre, sælge og servicere de unikke digitale produkter. Det handler om at sikre et stærkt nærvær på et stort og vigtigt marked.
Betina Svendsen Ebdrup fortæller, at målet er at firedoble virksomheden toplinje frem mod 2025.
Tagarno er frontløber på sit marked, hvor kunderne nu fleksibelt kan abonnere på digitale mikroskoper, moduler og apps, der tilfører ny funktionalitet. Samtidig tilbyder selskabet at data fra mikroskoperne i en virksomhed kan tilgås i en cloud-løsning uafhængigt af, hvor medarbejderne befinder sig.
Vi har fjernet bekymringen for, om teknologiinvesteringer ikke er fremtidssikrede. Modulopbygningen af vores produkter gør, at de løbende kan opdateres både hardwaremæssigt og softwaremæssigt, uden at kunderne skal skrotte deres gode grej. Det taler ind i en stærk global trend om bæredygtige indkøb, konstaterer Betina Svendsen Ebdrup.
Senere i 2021 lancerer Tagarno en række fleksible, modulære produktnyheder på både hardware og software-niveau, der netop bygger på tankegangen med brugerdreven innovation.