
Danmark og danske virksomheder ligger i den tunge ende på e-handelsområdet, også kendt som e-commerce. Og den går ikke. Netop e-handel er et stor vækstområdet stort set overalt i verden.
Nu skal en nystiftet pris være med til at sætte spot på de danske talenter indenfor området.
Det er PostNord og Dansk Industri i partnerskab med Vertica, KPMG, DI Digital og Digital Dogme, som i fællesskab står bag den nye pris, som i realiteten er delt i to; eCommerce lederen og eCommerce frontrunner. Selvom der er tale om to priser, hænger de dog alligevel sammen – mere om det senere.
Når der skal sættes mere lys på netop e-handlen, hænger det sammen med, at denne handelsform har bredt sig til langt ud over detailsalget. I dag er et vækstspor for mange, og at der er muligheder gemt i denne salgskanal så man tydeligt under coronaen, hvor mange måtte omstille sig meget hurtigt.
Den stigende interesse for e-commerce rummer mange muligheder for danske virksomheder, men der er fortsat stort potentiale for at vækste e-commerce både nationalt og især i.f.t. eksport. Sådan lyder det fra Stine Sander, direktør for PostNord Danmarks pakkeforretning, der har taget initiativ sammen med DI om at oprette en pris, der skal sætte fokus e-commerce som vækstområde.
– Vi er utrolig glade for, at vi ved oprettelsen af denne pris – eCom Talent Award, kan være med til at sætte fokus på, og hylde det talent, som øger værdien hos danske virksomheder ved at være ”best in class” inden for e-commerce. Et område, der bliver stadig vigtigere og derfor øger efterspørgslen efter dygtige ledere og medarbejder, som kan indfri potentialet for danske virksomheders vækst på ecommece nationalt og i.f.t. eksport, siger Stine Sander.
I alt uddeles som sagt to priser: En til en leder, som har taget og løftet et strategisk ansvar, og en til den udførende medarbejder, som yder en særlig indsats for at virksomhedens strategi lykkedes. Ambitionen er, at priserne skal sætte fokus på talentmassen i bredden og fremhæve de forskellige specialistkompetencer, der findes og er brug for inden for området.
Danmark ligger under EU gennemsnittet i andel af virksomheder med websalg til andre europæiske lande. Samlet set har Danmark en 17. plads ud af 35 europæiske lande i andel af virksomheder, der sælger online og over grænsen iflg. tal fra DI og Eurostat.
Ifølge Jacob Kjeldsen, der er branchedirektør i Dansk Industri, er der særligt to udfordringer, der allerede er aktuelle i dag, som han håber, at den nye pris vil være med til at kickstarte en samtale omkring.
– Vi vil gerne sætte fokus på, at Danmark, som er et af de mest digitaliserede lande i verden, sakker bagud på e-eksport. Den danske e-handelsbalance for 2022, slutter med et historisk stort minus på 57,6 mia. hvilket er en forværring på 4,4 % i forhold til 2021. De danske virksomheder taber, når det gælder onlinesalg over grænsen. En af årsagerne til det er bl.a., at der er behov for flere medarbejdere, som kan sikre salget via online markedspladser. Derfor er der behov for, at området får en større bevågenhed, siger Jacob Kjeldsen
eCom Talent Award er en pris forbeholdt Dansk Industri´s omkring 20.000 medlemsvirksomheder, som i de kommende måneder kan indstille medarbejdere og ledere. De to priser: eCommerce lederen og eCommerce frontrunneren bliver uddelt d.21. september til konferencen i Industriens Hus. Vinderne vælges af to juryer, bestående af:
1: eCommerce lederen
Claudio Christensen, CEO fra Sanistål, Mette Beck-Nielsen, CEO fra Digital Dogme, Martin Heding, Director of CRM fra KMPG, Stine Halberg, CEO fra Wilke, Nicolai Høg, Director of address-able content fra GroupM
2: eCommerce frontrunner
Christian Krebs, e-commerce director fra Pandora, Anna Katrine Matthiesen, Partner fra Vertica, Claus Andersen, Managing director heart & science fra OMD, Casper Lund Thomas, SVP IT Tribe lead for digital core fra Danske Bank og Kenneth Borup, CEO fra Lomax.
Kilde: DI/Postnord