I tilgift med det stigende antal elbiler, der kommer på vejene i en lang række lange, melder spørgsmålet sig naturligvis, hvad der skal ske med de mange brugte batterier, det på sigt vil afstedkomme.
Med den nye Audi-udviklede analysesoftware BattMAN ReLife, der tester batteriets sundhedstilstand i løbet af få minutter, kan spørgsmålet hurtigt besvares. Lyntesten anvendes allerede nu i det pilotanlæg til genanvendelse af batterier, som Volkswagen Group Components siden begyndelsen af året har drevet på fabrikken i Salzgitter.
Afhængigt af hvilken effekt testsystemet konstaterer, at højvoltsbatteriet har, kan batteriet fremover enten helt eller delvist genanvendes i en bil eller få nyt liv som mobilt eller stationært energilager. Eller også kan materialet føres tilbage til celleproduktionen via en innovativ genanvendelsesproces.
Den første version af softwaren BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity) blev udviklet af kvalitetssikringsenheden hos Audis elbilsfabrik i Bruxelles og skulle bruges til at udføre en hurtig og præcis analyse af batteriet til Audi e-tron. Softwaren anvendes allerede nu som diagnoseværktøj af flere mærker i Volkswagen koncernen.
Frem mod åbningen af pilotanlægget til genanvendelse af batterier på fabrikken i Salzgitter i starten af året blev BattMAN videreudviklet i samarbejde med genanvendelseseksperter fra Volkswagen Group Components. Efter flere måneders programmering og testning var man klar med BattMAN ReLife, som blev den nye analyseløsning, der efter få minutter er i stand til at komme med en indledende vurdering af belastningsgraden som udgangspunkt for det videre forløb. Førhen havde dette taget adskillige timer.
På baggrund af den samlede sundhedstilstand for batteriet, er der tre forskellige muligheder:
1) Den såkaldte ”renovering”. Det betyder, at batteriet på grund af dets gode til meget gode sundhedstilstand genanvendes og fortsat kan anvendes som udskiftningsdel ved reparation af en elbil, hvor bilens nuværende markedsværdi afspejles.
2) Second life, der betyder, at batteriets sundhedstilstand stadig er middel til god, og at batteriet således godt kan få ”nyt liv” og anvendes mange år endnu et andet sted end i en elbil. Det kan for eksempel være i en fleksibel lynopladningsstation, en mobil laderobot, et førerløst transportsystem, en gaffeltruck, et energilager i et privathjem eller et nødstrømanlæg.
3) Effektiv genanvendelse i pilotanlægget hos Volkswagen Group Components i Salzgitter, hvor kun de virkelig udtjente batterier via mekaniske processer på en skånsom måde skilles ad i deres enkelte bestanddele såsom aluminium, kobber, kunststoffer og ”sort pulver”. Det ”sorte pulver” indeholder de værdifulde batteriråstoffer litium, nikkel, mangan og kobolt samt grafit, som med hjælp fra specialiserede samarbejdspartnere via en hydrometallurgisk metode kan adskilles hver for sig og derefter kan forarbejdes til katodemateriale igen.
Kilde: Audi