Ejere af nyere dieselbiler er vant til at skulle hælde AdBlue på bilen, så SCR-katalysatoren kan rense udstødningen for NOx-partikler. Den samme teknik viser sig nu at være lige så effektiv til at rense røgen fra skibe, og det er positivt. Skibsfarten er en stor udleder af de skadelige partikler. Vurderinger har anslået, at halvdelen af den samlede transportsektors NOx-udledning, kommer fra skibene.
Det er dog ikke lige til at sætte en SCR-katalysator på en skibsmotor. Her er både en højere svovlkoncentration i udstødningsgassen, og så kan den kun sidde ét bestemt sted.
En skibsmotor er en meget effektiv to-takts konstruktion. For at forhindre faste aflejringer skal røggastemperaturen være over 300 grader, og det er den kun lige før turboladeren. Her er til gengæld et meget højt tryk – op imod fem bar.
Undersøgelser på DTU Kemiteknik viser imidlertid, at hverken den høje svovlkoncentration eller det høje tryk synes at påvirke en SCR-katalysator, som derfor er en oplagt vej til at få en renere skibstrafik.
Læs mere om SCR-teknikken på skibsmotorer i Dansk Kemi nr. 8.