Øl og alkohol behøver ikke længere være uløseligt bundet sammen. Antallet af alkohol-frie øltyper stiger, og det samme gør salget af dem, oplyser Bryggeriforeningen.
Sidste år fandt 8,3 millioner liter alkoholfri øl vej til danskernes ganer fra bryggerierne i Bryggeriforeningen, og det er 11,5% mere end i 2022.
Kigger man over en 10-årige periode er salget af de alkoholfrie øl blevet firdoblet. Det handler ikke bare om, at danskerne er blevet mere ædruelige, men i ligeså høj grad, at bryggerierne er blevet bedre til at brygge øl uden alkohol, som kommer så tæt på den “ægte” vare, om man så må sige, at disse øl er en nydelse af drikke. Det er blevet et tilvalg at drikke alkoholfrit – ikke et fravalg af alkohol.
Der er også en anden årsag, mener Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.
– Den alkoholfri øl rammer perfekt ned i en trend, hvor det gælder om at være sund uden at gå på kompromis med kvaliteten, påpeger han.
I takt med alkoholfri øls popularitet bliver der flere forskellige øl at vælge imellem. I 2022 bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 63 forskellige alkoholfri øl, mens antallet i 2023 steg til 68.
De dækkede næste hele spektret af øltyper – lige fra Pilsner og Classic over de humleprægede typer, India Pale Ale (IPA) og Lys Ale, og til syrlige øl. Endnu skylder bryggerierne dog danskerne en alkoholfri Stout.
Langt de fleste alkoholfri øl bliver sandsynligvis nydt derhjemme. I al fald bliver 87% af de alkoholfri øl købt i butikkerne, mens 13% serveres på barer og restaurationer.
Kilde: Bryggeriforeningen