
Med en manko på over 1 mio. tons CO2e, er Danmark længere væk fra at opfylde klimamålene for 2025 end tidligere forventet.
I 2025 skal vi havde reduceret udledningen med 50-54 % i forhold til 1990, og de manglende 1,1 mio. tons er bare for at nå det laveste af måltalene.
Det er tænketanken Concito, der står bag beregningerne. Vurderinger fra den tidligere regering var, at man på nuværende tidspunkt ville mangle mellem 0,4-3,5 mio. tons – alt efter om man gik efter den lille eller store reducering.
For at sætte de 1,1 mio. tons i perspektiv, svarer det til den årlige udledning fra cirka 550.000 fossildrevne personbiler.
– Opfyldelse af 2025-målet kræver hurtige reduktioner. Hvis vi skal have en effektiv og troværdig grøn omstilling, skal vi opfylde de mål, vi sætter os. For at vi kan nå klimamålet i 2025, er der behov for hurtige beslutninger, og vi opfordrer derfor regeringen til, inden for 100 dage, at fremlægge den politik, der sikrer, at 2025-klimamålet opfyldes, siger Torsten Hasforth, seniorøkonom i Concito.
De handler bl.a. om hurtigere indfasning af CO2-afgift og at sætte fart på elektrificeringen af transportsektoren, mens andre forslag derimod ikke giver mening. Det handler bl.a. om at iblande biobrændstoffer på netop transportområdet.
Baggrunden for, at vi er længere væk fra målet end forventet skyldes flere forhold. Forsinkelse af flere CCS-projekter og en øget tysk grænsehandlen med diesel er to af årsagerne. Den tyske dieselindkøb i Danmark bunder i øgede dieselafgifter i Tyskland, og det har givet en livlig trafik til de danske tankstationer i grænseegnene.
Kilde: Concito