
Fordommen om dagens iværksættere er, at de er sådan en slags pengemotiveret smart-i-en-fart type.
Og de findes da også, men det er langt fra flertallet. Faktisk er det relativ få, som har den motivation, siger erhvervshusdirektør Mads Váczy Kragh, der er ude med en ny bog, hvor han giver et indblik i, at man fra hans synspunkt kan dele ivlrksættere oo syv standardtyper.
Og hvis vi ikke formår at understøtte de mange forskellige iværksættertyper langt bedre, går samfundet glip af både vækst og udvikling.
– Der er nogle stereotyper omkring iværksættere. Og det har i mange år generet mig, at jeg oplevede iværksættere var vidt forskellige, men man fra flere sider, både banker, investorer og rådgivere, så forsimplet på iværksætterne. Det har jeg ønsket at gøre op med, og i bogen Iværksættertyper har jeg på et statistisk grundlag defineret syv vidt forskellige iværksættertyper, forklarer Mads Váczy Kragh.
Bogen, som udkommer på forlaget Content Publishing, definerer de syv typer som livsstils-iværksætteren, team iværksætteren, vækstiværksættere, specialisten, risikotageren, pengemageren og idealisten.
– De syv typer repræsenterer nogle meget forskellige motiver for at drive virksomhed. Og faktisk viser statistikken, at den mindste gruppe af iværksættere faktisk er pengemageren, som måske eller er stereotypen på en iværksætter. Rigtig mange iværksættere er i dag drevet af at få den frihed som iværksætteri giver eller ønsket om at skabe en højere mening, fortæller Mads Váczy Kragh.
Baggrunden for bogen er et ønske om rykke forståelsen af iværksætterne og skabe grobund for bedre rammer for iværksætterne.
– Min vigtigste pointe er, at vi går glip af rigtig meget udvikling og vækst, hvis vi ikke forstår iværksætterne og deres motivation bedre. Desværre bliver mange iværksættere misforstået i banken eller hos rådgiveren, fordi man ikke forstår bredden i, hvad der driver iværksætterne. Og det mener jeg holder iværksættere nede og vi får ikke det fulde udbyttet af det iværksætterpotentiale, vi har her i Danmark.
Bogen er skrevet i samarbejde med kommunikationsrådgiver Eva Backmann. Og for hvert iværksættertype er der et interview med en caseiværksætter, som sætter ansigt på hvert af typerne.
Kilde: Erhvervshus Sjælland