
Tiden fra en virksomhed indlevere en patentansøgning til der udstedes et patent, bliver slet ikke udnyttet godt nok af mange danske virksomheder.
Det påpegeret af landets største patent- og varemærkebureauer, Budde Schou, som understreger, at der ligger gode kommercielle muligheder i de tre til seks år, der typisk går, før der udstedes et patent.
– I vores mange dialoger med nye og potentielle kunder kommer det som lidt af en overraskelse for dem, når vi fortæller om de mange døre, der kan åbnes rent forretningsmæssigt, mens ansøgningen behandles. De fleste virksomhedsledere ved ganske enkelt ikke, at patenterne kan udnyttes flere steder i forretningen, og de forholder sig ofte afventende i perioden frem til patentet udstedes, siger Jesper Mark Wenzel, der er CCO og partner i Budde Schou.
Sidste år indleverede danske virksomheder cirka 2.500 patentansøgninger til den Europæiske Patentmyndighed, EPO. Det er en stigning på godt ni procent i forhold til året før.
– Når en virksomhed beslutter sig for at søge et patent, starter en årelang proces præget af detaljeret og omfattende pingpong med de offentlige patentmyndigheder i Danmark og andre lande. Ventetiden under processen kan danske virksomheder udnytte meget bedre, end de gør i dag, og vores bedste råd er at gå i gang med at høste de kommercielle frugter fra dag ét, understreger Jesper Mark Wenzel.
De samlede omkostninger fra indlevering af en patentansøgning og frem til udstedelse af patent, kan løbe op i flere millioner kroner. Set i det lys bør endnu flere virksomheder ifølge Budde Schou tænke anderledes, når deres patentansøgning afventer udstedelse.
– Erfaringer fra Danmark og udlandet viser, at en patentansøgning kan udnyttes og skabe værdi for en virksomhed, hvis det bruges proaktivt i markedsføringen. De virksomheder, som formår at gøre det, bruger deres ansøgning til at signalere troværdighed, og på den vis udnytter de ventetiden og højner virksomhedens samlede brand value. Desuden kan kundeloyalitet og brand awareness højnes, hvis virksomhederne handler mere aktivt i processen, siger Jesper Mark Wenzel.
Jesper Mark Wenzel fortæller videre, at virksomheder, som gerne vil udvide deres samlede kapitalgrundlag, aktivt kan bruge en patentanmeldelse som et strategisk værktøj til at tiltrække pengestærke investorer.
Ikke kun markedsføringsindsatsen kan styrkes i perioden, hvor der afventes udstedelse af et potentielt patent. Også virksomhedens samlede konkurrenceevne kan løftes markant.
– Hvis en virksomhed kan se, at konkurrenten afventer patent på et nyt produkt, vil de i langt de fleste tilfælde holde igen med en direkte kopiering af det pågældende produkt. Det betyder, at den patentsøgende virksomhed får et massivt forspring, da konkurrenternes iver for at fremstille kopier bremses. Det er et simpelt og meget effektivt middel til at få mere ud af deres patentprocesser, siger Jesper Mark Wenzel.
Kilde: Budde Schou