
Man forbinder det sjældent med noget godt, når folk er fanatiske, men i tilfældet med gymnasielærer Klaus Møller Kristensen fra Tradium Teknisk Gymnasium i Randers forholder det sig anderledes.
For selv om han betegner sig som fanatisk omkring STM-fagene, er det på en så positiv måde, at han har modtaget Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris 2023 Vest for at udvikle undervisningen i STEM-fagene i hele Randers.
Faktisk stikker hans engagement til fagene så dybt, at han kan være lidt missionæragtigt i forsøget på at eleverne til at interesse for fagene – uden at det har ført til, at eleverne flygter væk fra den missionerende lærer. Faktisk lige det modsatte. De ser frem til hans timer.
Klaus Møller Kristensens passion for undervisning i STEM-fagene rækker langt ud over Tradium Teknisk Gymnasium.
Blandt andet har han være en ledende drivkraft i et samarbejde med Randers Realskole og Science Camp Randers om at udvikle et unikt samarbejde og fællesskab om STEM-fagene på tværs af folkeskoler, privatskoler, gymnasiale uddannelser, virksomheder og offentlige institutioner.
– Vi mangler i den grad unge, der vil tage en STEM-uddannelse, og jeg er engageret og optaget af, hvordan vi kan inspirere unge mennesker til at interessere sig for STEM-fagene og tage en uddannelse i den retning, siger han.
Med prisen følger 250.000 kr., hvoraf 50.000 kr. er en personlig pris, mens 200.000 kr. går til gymnasiet.
Og Klaus Møller Kristensen har ikke problemer med at finde ting, som han gerne vil bruge dem på.
– Inden for det tekniske og naturvidenskabelige område, sker der hele tiden en udvikling, og med prisen kan vi bruge nogle ressourcer på noget af det, som vi normalt ikke har mulighed for at købe. Det kan dreje sig om 3D-printere, CNC-fræsere eller forskelligt udstyr til fysik, kemi og biotek. Det drejer sig ikke bare om, at noget gammel udstyr skal erstattes, men at vi skal have nogle nye ting, så vores elever kan prøve kræfter med noget helt nyt, påpeger han.
Prisen til Klaus Møller Kristensen er blot en af flere, der er gået til lærere over hele landet, som forsøger at vække de unges interesse for naturfagene.
Kilde: Novo Nordisk Fonden