
Herhjemme er samtlige brintstationer lukket ned, og derfor kunne man tro, at brint i transportmæssig sammenhæng er afgået ved døden. Men sådan er det ingenlunde, hvis man løfter blikket mod udlandet.
Faktisk har Symbio, der bl.a. har bilgiganten Stellantis (Renault, Citroen, Chrysler, Fiat m.fl.) og Michelin i ejerkredsen, sat øget gang i den brintbaserede mobilitet.
Det sker i form af den første gigafabrik til produktion af brintbrændselsceller. Det vil sige en fabrik med et kombineret produktions-, udviklings- og forskningscenter på én lokation.
Den nye fabrik, der ligger ved Lyon, har kapacitet til at producere 50.000 brændselsceller årligt, og giver dermed Europa en førende rolle inden for brintbaseret transport.
Brint har altid været omdiskuteret til brug i personbiler, hvor batterierne lige nu er det mest hotte, men indenfor de større varebiler og ikke mindst lastbiler, fly og skibe, spås det en stor fremtid.
Stellantis har allerede brintdrevne varebiler på programmet, og flere ventes på vej. I USA, hvor pick-upper er et stort hit, er en brintdrevet Ram Pickup netop annonceret, mens lastbilproducenterne Volvo og Scania ser brint som fremtiden.
Blandt de store partytrick er naturligvis den hurtige optankning. Med i ligningen er også batteriernes store vægt, der æder løs af nyttevægten, og så opladningen, der trods fremgang stadig ikke kan matche det at tanke brint/diesel