Interessen for brint stiger hastigt på grund af dets potentiale til at etablere globale forsyningskæder for ren energi. En typisk metode til brintlagring er fysisk lagring af brint såsom komprimering eller ved at gøre brint flydende. Dette kræver dog både en forøget lagerkapacitet og en fordyrende infrastruktur.
Der forskes derfor i at kunne lagre brint kemisk i flydende bærere, såsom flydende organiske brintbærere (LOHC’er) eller ammoniak. Brint kan sikkert opbevares i LOHC’er ved stuetemperatur og atmosfærisk tryk, før det ekstraheres på steder til brintforbrug.

Forskellige organiske forbindelser er hidtil blevet foreslået som LOHC’er. Men der har ikke været tilstrækkelige undersøgelser af LOHC-ydeevnen, hvilket førte til mangel på videnskabelig konsensus i brintsamfundet for udvælgelse af LOHC’er og katalysatorer.
Nu har forskere ved Korea Institute of Science and Technology (KIST) bidraget til udviklingen af en benchmarkingprotokol til vedtagelse af lovende LOHC’er og deres matchende katalysatorer. KIST LOHC-forskerteamet i hydrogen- og brændselscelleforskningscenteret ledet af Dr. Yongmin Kim har udviklet et halvautomatisk evalueringssystem til LOHC; et system der giver mulighed for hurtigt at teste dehydrogenering i veldefinerede og standardiserede reaktionsbetingelser og foretage sammenlignende analyser for at udarbejde optimale løsninger til en vellykket kommerciel implementering af LOHC’er.
Et eksempel på LOHC er methylcyclohexan (MCH), der viser en høj dehydrogeneringshastighed med minimal biproduktdannelse. Monobenzyltoluen (MBT) er en anden lovende kandidat, fordi den er blevet masseproduceret som et sikkert kemikalie, mens hydrogen ekstraheres hurtigt. En biphenylbaseret eutektisk blanding udviklet af KIST i 2017 viser 20 procent højere dehydrogeneringshastighed end for andre LOHC’er. Denne biphenyl-baserede LOHC med en overlegen hydrogenlagertæthed på 6,85 vægtprocent-H2 kan anvendes til brintlagring om bord, f.eks. I brintkøretøjer eller tog.
Det foreslåede system til hurtig screening af LOHC-materialer og katalysatorer vil også være nyttigt for både indenlandske og internationale forskningssamarbejdspartnere i industrien og den akademiske verden. Ud over det igangværende forskningssamarbejde med Hyundai Motor Group og Korea Gas Corporation planlægges internationale kollaborative forskningsprojekter med Tyskland og Japan for bredt at udbrede denne generaliserede benchmarking LOHC -undersøgelsesplatform for at fremskynde LOHC -udbredelse i brintøkonomien.
-Den som udvikler platformen vil hjælpe med at udvikle ny teknologi til lavere omkostninger og energiforbrug, som er to centrale flaskehalse for kommercialiseringen af LOHC, fastslår Dr. Yongmin Kim.
Kilde: techxplore.com.