I mange år har man malet bunden af skibe for at forhindre begroninger, der kan øge friktionen mellem skib og vand.
Der findes grundlæggende to malingsvarianter. Heraf er den ene, som virker ved at afgive aktive stoffer (forhindrer begroninger) langt den mest udbredte.
Test viser, hvor effektive malingerne er på nymalede skibe, men da malingen typisk holder i op til fem år – hvordan ser det så ud på ældre bemalinger, og hvad hvis man kigger på et skibs hele levetid? Det skulle DTU-projekt undersøge.
Første stop var at designe en velegnet forsøgsopstilling. Den skulle bl.a. vise, om man kunne måle overfladefriktionen over to vækstsæsoner. Dernæst kunne opstillingen danne udgangspunkt for en realistisk reference til, hvordan bundmalinger skulle undersøges eksperimentelt.
Alt faldt positivt ud.
Det viste sig bl.a., at der er meget lille forskel mellem de forskellige malinger.
Næste opgave bliver at flytte forsøgene til tropiske forhold fremfor Roskilde Fjord, som lagde vand til de første forsøg. I de tropiske farvande er begroningerne mere voldsomme, og her derfor større konsekvenser.
Læs mere om bundmaling og forsøgene i Dansk Kemi udgave 3, side 20