
Danske børn sover for lidt. Det er velkendt, at for lidt søvn påvirker både børnenes evne til indlæring, og at der er en sammenhæng mellem mangel på søvn og overvægt. Men hvad nu hvis man man så at sige vender spørgsmålet om?
Hvilken påvirkning vil ekstra søvn have på børns evne til at regulere deres vægt? Og kan de flere timer under dynen også have betydning for deres kognitive evner?
Det skal projektet MORE2SLEEP forsøge at klarlægge.
Projektet er et samarbejde mellem Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, Dansk Center for Søvnsygdomme ved Rigshospitalet, samt en række nationale og internationale partnere.
I projektet vil man dykke ned, hvorledes ekstra søvn påvirker overvægtige børn evne til både at lære og til at regulere deres kropsvægt, fortæller lederen professor Faidon Magkos fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet:
– Der er et væld af forskning, der forbinder for lidt søvn med overvægt. Og det gør sig desværre særligt gældende blandt børn og unge. I den aldersgruppe kan man også se, at kort søvn hænger sammen med lavere faglig præstation i skolen. Men vi mangler viden om mekanismerne bag disse sammenhænge, og endnu mere vigtigt; hvad kan der gøres for at vende disse negative effekter?, siger Faidon Magkos.
En ting er at vide noget om, hvilken indvirkning for lidt søvn har. Noget andet er, hvad det betyder, hvis man sætter søvnmængden op. Det ved man nemlig ikke ret meget om, forklarer Professor, dr. med. Poul Jørgen Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme ved Rigshospitalet
– Vi ved faktisk ikke, hvad der sker, når man øger søvnmængden hos børn, der er overvægtige og som sover for lidt. Det er derfor, vi nu vil følge 300 6 – 9-årige børn. Det kan give os afgørende ny viden ift. hvordan søvnen påvirker børns regulering af stofskiftet, balancen mellem sult og mæthed, hukommelsesfunktioner og meget andet. Vi vil med studiet øge vores viden om, hvad børns søvn betyder for deres udvikling, og derefter kunne give sundhedsråd til forældre og beslutningstagere, fortæller Poul Jørgen Jennum.
Også indenfor indlæring har man samme forhold. Det er veldokumenteret, at for lidt søvn påvirker de kognitive funktioner, hukommelse og læring negativt. Men hvad sker der, hvis børnene sover mere?
– Vi kender ikke effekterne af at øge søvnlængden for børn, der sover for lidt. Og derfor er dette projekt så vigtigt – fordi vi både undersøger effekter på kognitive funktioner og læring, men også undersøger de bagvedliggende mekanismer i hjernen, siger Lektor Jesper Lundbye-Jensen fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.
Projektet hviler på en bevilling på små 25 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden og løber frem til udgangen af 2026.
Kilde: Københavns Universitet