
Formentligt er det kun de færreste, der tænker over det firma, som har produceret den medicin man får. Men hvis man falder over, at relativ mange begynder med A, er man ikke på helt galt spor. For virksomheder har nemlig en fordel, hvis man har A som første bogstav. Og det spiller også ind på prisen. A er så at sige dyrere end Z.
Det viser en ny undersøgelse, som Anders Munk-Nielsen, lektor ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet står bag.
Baggrunden for det populære A skal findes i den måde lægen udvælger medicin på. Her kan lægen ofte vælge mellem en længere række af produkter, og de er oplistet alfabetisk.
Ofte har lægen ingen grund til at foretrække et produkt frem for et andet. Og så er det naturligt bare at vælge det første. Og siden listen er sorteret alfabetisk efter firmaets navn, falder valget ofte på et firma, som starter med A, forklarer Anders Munk-Nielsen.
Efter at have undersøgt data kan Anders Munk-Nielsen konstatere, at både priser, markedsandele, omsætning og antallet af recepter falder i alfabetisk rang.
Selvom produkterne er ens, så koster produkter fra firmaer, der starter med A, mere end de tilsvarende. Firma A udnytter nemlig den fordel, som den alfabetiske sortering på lægens skærm giver, til at sætte en højere pris, siger Anders Munk-Nielsen.
Det betyder, at lægens uskyldige valg af firma A pludselig får konsekvenser for forbrugeren, som ender med at spilde penge.
Heldigvis er problemet let at løse, påpeger Anders Munk-Nielsen.
Lægen skal bare kunne skrive molekylet og ikke firmaet på recepten. Så bliver billigste produkt udgangspunktet, når du står på apoteket, og konkurrencen vil blive skærpet – til fordel for kunden, siger han.
Kilde: Københavns Universitet