Et britisk hold bestående af to producenter af elektriske køretøjer, akademikere samt en specialist i batterianalyse samarbejder om at kunne forudsige et elbils batterilevetid. Efter sigende er det lykkedes med projektet.
Silver Power Systems (SPS), der er specialister inden for batterianalyse, Imperial College London, London Electric Vehicle Company (der laver de kendte sorte Londontaxaer i elektrisk udgave) samt JSCA, der er forsknings- og udviklingsafdelingen i Watt Electric Vehicle Company, samarbejder om et EV batteriforskningsprogram kaldet RedTop, der har til formål at forudsige batteriets levetid.
Indtil nu har det været svært at forudsige et batteris levetid. Der findes digitale modeller, men de manglet nøjagtige data fra den virkelige verden. Desuden er batterier forskellige og nedbrydes med forskellige hastigheder, afhængigt af kørselsmønstre og opladningsrutiner, hvilket kun yderligere understreger behovet for, at virkelige data kan kombineres med maskinlæringsbaseret forudsigelsesteknologi.
RedTops (Real-time Electrical Digital Twin Operating Platform) mål er at skabe verdens mest avancerede digitale tvilling af et batteri; altså en virtuel model, der er knyttet til et rigtigt batteri. Siden januar har omkring 50 elektriske Londontaxaer og en ny elektrisk sportsvogn fra Watt Electric Vehicle Company samlet kørt mere end 500.000 km som en del af programmet. Hvert køretøj var udstyret med Silver Power Systems dataindsamlende IoT-enhed, som konstant kommunikerer med virksomhedens skybaserede software.
Data blev herefter analyseret af Silver Power Systems maskinindlæringsdrevne platform EV-OPS, og sammen med Imperial Colleges batteriforskere blev de digitale tvillinger af EV-batterier skabt. Tvillingerne giver ikke kun et billede af batteriets ydeevne i realtid samt deres tilstand – men også potentialet til at forudsige batteriets levetid. Batteriovervågningen giver et fuldstændigt billede af batteriets aktivitet, identificerer forskelle mellem batterier (hvad enten det er ydeevne eller opladningsevne) og på sigt opbygger et fuldstændigt billede af batteriets helbred i køretøjets levetid. Dette kan fremskynde udviklingen af batteridrevne køretøjer. Det giver desuden en ide om, hvordan man kører mere effektivt og potentielt forlænger batteriets levetid.
Batteriproducenter kan bruge teknologien til bedre at kunne give mere præcise batterigarantier. Desuden kan både forsikringsselskaber, transportmyndigheder og endda private EV -ejere drage fordel af at have adgang til data om et køretøjs batteriydelse.
-Ud over at bruge en kombination af virkelige data, maskinlæring og den digitale tvilling til at forudsige fremtidig batteriforringelse, kan vi bruge denne teknologi til at opdatere en EV-software via skyen for at ændre algoritmer eller parametre for at optimere batteriets ydeevne, efterhånden som cellerne ældes og derved maksimerer batterilevetiden. For alle bilsektorer er potentialet for at forbedre batteriets ydeevne og den samlede brugbare levetid revolutionerende, fortæller Liam Mifsud, der er programchef hos Silver Power Systems.
Kilde: electrek.co