Dansk Kemi samarbejder med Engineer the future om at udbrede kendskabet til kemi og inspirere flere unge til at vælge kemi i fremtiden. En række skoler har allerede formået at gøre undervisningen til noget særligt. Hvordan har de gjort?
Samarbejde mellem skoler og virksomheder er andet end sodavandsbesøg og erhvervspraktik. Et rigtigt virksomhedssamarbejde er meget givtigt for både virksomhed og skoleelever, men det kræver en stor indsats fra skolens side, hvis det skal lykkes.
Det er den erfaring, som Hans Kristjan Vinther, sciencelærer på Flakkebjerg Efterskole, har gjort sig, da han udviklede et succesfuldt samarbejde med Haldor Topsøe, der netop har kørt på fjerde år.
– Hemmeligheden bag et succesrigt samarbejde er ordentlig forberedelse fra skolens side. Ikke at alting skal være klar, før man tager kontakt til en virksomhed, men i større udstrækning, at man skal komme med et åbent sind, og ikke mindst at være ude i rigtig god tid. Det nytter ikke, at man ringer rundt i august, hvis projektet skal i gang i det kommende forår. I vores tilfælde gik der ét år fra idé, til de første elever kunne begynde, forklarer han.
Man skal også være klar i mælet omkring det kommende virksomhedssamarbejde, når man tager kontakt til virksomhederne. Det er nemlig ikke erhvervspraktik, hvor elever følger i hælene på en række ansatte i et i syv uges langt forløb.
– Det vil alle virksomheder formentlig takke nej til. Der er tale om et reelt samarbejde, hvor eleverne mere er et betragte som en slags ansatte.
Succes-samarbejde
Samarbejdet mellem Haldor Topsøe og Flakkebjerg Efterskole tager udgangspunkt i fire reelle cases fra virksomheden. Der er frit valg mellem de fire, men fælles er, at eleverne har syv uger til at komme frem med en løsning. De syv ugers arbejde foregår på efterskolen.
Og overraskende nok viser erfaringerne, at eleverne kommer frem med ganske brugbare løsninger, formentlig fordi de netop bliver behandlet og betragtet som medarbejdere, og ikke blot en klods om benet.
– I dag holder skolen og Haldor Topsøe et møde en gang om året. På den måde kan vi foretage eventuelle finjusteringer, forklarer han.
Samarbejdet er i dag så eftertragtet, at der ligefrem er venteliste hos ansatte på Haldor Topsøe for at deltage. Også på elevsiden er det en succes. Både i selve undervisningsforløbet, men også efterfølgende, hvor flere elever har fået øjnene op for ingeniør-vejen.
I en efterfølgende artikel fortæller Ole Stall fra Haldor Topsøe, hvad de cases reelt indeholder, og hvordan eleverne har løst opgaverne.
Engineer the future
Engineer the future er Danmarks teknologiske alliance bestående af 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. De bringer danske ingeniører og teknologieksperter i front og arbejder for, at der bliver mange flere med viden og specialer inden for teknologisk udvikling i fremtiden.
Læs mere på: http://www.engineerthefuture.dk