Koreanske Hyundai/Kia er sammen med Toyota de mest ivrige fortalere for at indføre brint-teknologien i personbiler. Og nu er de også kommet med en idé til, hvor den brint skal komme fra – gammelt plastaffald, såmænd.
Fabrikken har smidt over 1 mia. dollars i en ny brændselscellefabrik og nu har man trukket kommer yderligere 400 mio dollars frem til udviklet af et anlæg, der kan forvandle plastaffald til brint.
Teknikken til at gå fra plast til brint hedder pyrolyse og forgasning. En velkendt og velafprøvet teknologi.
Virksomheden planlægger at påbegynde arbejdet på det nye anlæg i første halvdel af 2022, hvorefter brintproduktionen starter to år senere i 2024.
Vurderinger fra flere eksperter lyder på, at 18 procent af verdens energibehov vil komme fra brint i 2050, og det vil have en markedsværdi, der løber op i mange billioner. Så uanset om det lykkedes fabrikken at få flere brint-modeller end den nuværende Nexo på gaden, vil investeringen i et brint-anlæg nok ikke have været forgæves.