De såkaldte STEM-uddannelser, (Science, Technology, Engineering og Mathematics), er stadig præget af mænd, viser tallene omkring kønsfordelingen. Faktisk er andelen kun stedet fra 32 i 2019 til 33 procent i år. Og det til trods for et øget fokus på kvindernes valg. Det ærgrer Ledernes uddannelseschef, Thomas Christensen.
– Jeg havde virkelig håbet på, at vi havde set flere kvinder vælge en STEM-uddannelse, siger han.
Ifølge Thomas Christensen går udviklingen alt for langsomt. Derfor er der behov for at gøre en ekstraordinær indsats for at styrke kvindernes interesse for STEM, så flere vælger en af de tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser.
– Vi bliver nødt til at få gjort op med forestillingen om, at tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser kun er for mænd. Her skal vi starte allerede i folkeskolen med at fastholde pigernes interesse for STEM, som vi ved typisk falder, jo længere op pigerne kommer i uddannelsessystemet, siger Thomas Christensen.
De videregående uddannelsesinstitutioner har imidlertid også et ansvar for at gøre mere ud af at synliggøre, hvad man kan bruge STEM-kompetencer til, mener Ledernes uddannelseschef.
– Det undrer mig, at uddannelserne og studievejlederne ikke i langt højere grad knytter uddannelserne til klimadebatten, da vi ved, at mange kvinder vægter uddannelserne, hvor de kan gøre en forskel, højt. Vi har også brug for flere uddannelser med en langt bredere forståelse af STEM-kompetencerne med mere vægt på humanistiske aspekter som design, filosofi og bæredygtighed, siger Thomas Christensen.