Nu bliver det lettere at klage over offentlig erhvervsaktivitet eller konkurrenceforvridende støtte. Det er målet med den vejledning, som er blevet lagt ud på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.
Det bliver også muligt at indsende en klage via Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, hvis man er i tvivl om, hvilken myndighed den skal sendes til. I så fald vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen videresende klagen til den relevante myndighed.
Hvem der er rette myndighed afhænger af, hvad der klages over. Henvendelser vedrørende offentlig erhvervsaktivitet eller støtte på det kommunale og regionale område kan behandles af Ankestyrelsen. Henvendelser vedrørende offentlig erhvervsaktivitet eller støtte på det statslige område kan behandles af det ansvarlige ressortministerium.
I nogle tilfælde kan klager behandles af flere myndigheder. Det er tilfældet, når henvendelser vedrører offentlig støtte, der samtidig kan forvride konkurrencen mellem virksomheder. Sådanne henvendelser kan – ud over behandling ved enten Ankestyrelsen eller det ansvarlige ministerium – behandles af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Henvendelser vedrørende offentlig støtte, som kan påvirke samhandlen mellem medlemsstaterne i EU, kan rettes til det ansvarlige ministerium, og der kan også klages til EU-Kommissionen.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen