
En ny rapport fra Københavns Kommune slår fast, at vejtrafik og brændeovne påvirker københavnernes sundhed mere end først antaget. Således er luftforurening skyld i hver 10. dødsfald i hovedstaden.
Udover de mange dødsfald, påvirker den dårlige luft også livskvalitet, den forværrer eksisterende sygdom, giver flere sygedage, nedsætter aktivitetsniveauet og kan øge risikoen for overvægt.
Luftforurening er et kæmpe problem. Brændeovnene i København udleder flere sundhedsskadelige partikler end bilerne, og luftforureningen gør helt almindelige københavnere syge, forringer vores livskvalitet og er årsag til for tidlig død. Det skylder vi både os selv og vores børn at gøre noget ved nu. Vi skal sætte københavnernes helbred først og gøre alt, hvad vi kan for at få renere luft i byen. Flere skal vælge cyklen over bilen, flere skal gå over til elbil og langt færre skal fyre op i brændeovnen, siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).
Københavns Kommune arbejder målrettet på at gøre cyklen til det oplagte transportmiddel. I år indvier kommunen fem nye supercykelstier, opgraderer byens eksisterende cykelstier, og indvier snart en ny cykelgade i Vendersgade, som kommer til at skabe bedre forhold for både cyklister og gående.
I 2022 har man vedtaget nye handlingsplaner for bl.a. delebilisme og el-ladeinfrastruktur, der også skal bidrage til at gøre byen mere grøn.
Det kan ikke være rigtigt, at det skal være med livet som indsats at trække vejret i København. Derfor skal vi indrette byen, så biltrafikken fylder mindre, og luftforureningen bliver nedbragt. Elbiler og delebiler kan løse en del af problemet, så disse løsninger arbejder vi for at fremme, men grundlæggende skal biltrafikken nedbringes, så børn, unge og voksne kan trække vejret mere ubekymret i landets hovedstad, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).
De to borgmestre er enige om, at der skal sættes turbo på, fordi København skal være en af verdens sundeste og grønneste hovedstæder. De ønsker at udvide byens Miljøzone, så alle dieselbiler skal have et partikelfilter for at køre ind i zonen. Og de opfordrer regeringen til at skærpe muligheden for at nedlægge brændeovne i store byer, hvor mange mennesker bor tæt.
Kilde: Københavns Kommune