Luften på en af Københavns mest trafikerede gader, H.C. Andersens Boulevard, er blevet bedre i løbet af de seneste små 20 år. Således er antallet af ultrafine-partikler mere end halveret siden 2002.
Baggrunden for at man ved det, skyldes et samarbejde, som DCE – Nationalt center for Miljø og Energi har haft siden 2018 med Utrecht Universitet, Københavns Kommune og Google om udarbejdelse af nye data for den geografiske fordeling af luftkoncentrationerne af kvælstofdioxid, black carbon og ultrafine partikler i Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Tårnby Kommune.
Samarbejdet resulterer i Copenhagen Air View DATA, og det nyeste kort er netop blevet sendt ud.
Målingerne er udført med en Google Street View Car udstyret med instrumenter til måling af de tre luftforureningskomponenter.
Bilen har i et fastlagt mønster gennemtravlet gaderne i de tre kommuner. Målingerne er foretaget fra oktober 2018 til september 2020 dog med undtagelse af perioden med omfattende Covid-19-restriktioner i foråret 2020.
Målingerne giver derfor en form for snapshot af luftkoncentrationerne for de tre luftforureningskomponenter, hvor der for hver 50 m gade er foretaget målinger af et ½ minuts til nogle få minutters varighed.
Resultaterne fra de mange målinger kombineres herefter med modelberegninger udført med Utrecht Universitets luftkvalitetsmodel (Land-use Regression model, såkaldt LUR model), og det er disse data som betegnes Copenhagen Air View DATA.
Ved hjælp af kombinationen mellem målingerne og modelberegningerne har det været muligt at ”omregne” målingerne, af nogle få minutters varighed, til resultater, som repræsenterer en middelværdi der kan sammenlignes med årsmiddelværdierne for 2019.
DCE’s målinger anvendes til bestemmelse af det faktiske niveau, mens DCE’s modelberegninger anvendes til at fastlægge den geografiske fordeling af luftforureningen. Målingerne bruges også til at dokumentere udviklingstendensen for luftforureningen.
Copenhagen Air View Data er baseret på målinger udført i selve trafikken. Derfor kan data fra Copenhagen Air View ikke benyttes til vurdering af overskridelse af grænseværdierne for kvælstofdioxid. EU’s luftkvalitetsdirektiv (2008/50/EF) angiver at grænseværdierne ikke er gældende for selve vejbanerne og at målingerne til vurdering af grænseværdier ikke må foretages på vejbanerne. Der er ingen grænseværdier for ultrafine partikler og black carbon.
Resultaterne skønnes at være 20-30 procent højere end resultaterne fra DCE’s gademålestationer i det danske luftkvalitetsmåleprogram, hvor målestationerne er placeret mellem vejsiden og husfacaderne.
Denne systematiske forskel skyldes, at koncentrationerne er højere på vejbanen, hvor målebilen er tæt på udledningerne fra andre biler, mens DCE’s målestationer ved vejsiden er længere væk, hvor fortynding giver lavere koncentrationer.
Kilde: Aarhus Universitet