• Facebook
  • LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • OM KEMIFOKUS
  • PARTNERLOGIN

KemiFOKUS

Fokus på kemi

  • Analytisk kemi
  • Arbejdsmiljø/Indeklima
  • Biokemi
  • Biologi
  • Bioteknologi
  • Branchenyt
  • Energi
  • Fødevarekemi
  • Historisk kemi
  • Kemiteknik
  • Kemometri
  • Klikkemi
  • Klima og miljø
  • Lovgivning og patenter
  • Medicinalkemi
  • Nanoteknologi
  • Organisk kemi
  • Artikler fra Dansk Kemi

EnergiKemiteknik01. 11. 2008 | Katrine Meyn

Effektivitet og CO2-fortrængning for syntese af flydende brændsler fra biomasse – del 2

EnergiKemiteknik01. 11. 2008 By Katrine Meyn

II. Sammenligning af syntesemulighederne
En mere udbredt brug af biobrændsler vil kunne nedbringe transportsektorens miljøbelastning og olieafhængighed. I to artikler i Dansk Kemi sammenlignes mulige biobrændsler. Denne anden del præsenterer kapacitet og miljøaflastning for de forskellige synteseløsninger

Læs originalartiklen her

Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 11, 2008 og kan læses uden illustrationer, strukturer og ligninger herunder. Se relaterede artikler nederst på siden.

Af Jakob Munkholt Christensen, Peter Arendt Jensen og Anker Degn Jensen, Institut for Kemiteknik, DTU

Omdannelsen af biomasse til flydende transportbrændsler oplever en stigende interesse i takt med det forøgede fokus på den menneskeskabte udledning af CO2. I to artikler i Dansk Kemi forsøger vi at give læseren et overblik over mulighederne for at udnytte biobrændsler i den danske transportsektor. Den første artikel i nr. 10 beskrev grundlaget for en sammenligning af de mulige synteseveje, idet markudbytter, synteseeffektiviteter og brændstofegenskaber for forskellige brændsler blev evalueret. I denne artikel sammenlignes de forskellige syntetiske brændsler mht. den transportdistance og miljøaflastning, der kan opnås ved fremstilling af de forskellige brændsler ud fra biomasse. De undersøgte brændselstyper er methanol, dimethylæter (DME), syntetisk diesel (såkaldt Fischer Tropsch eller FT diesel), blandede højere alkoholer (forkortet HA og primært bestående af ethanol), syntetisk benzin (fremstillet ud fra methanol/DME) samt bioethanol og biodiesel (rapsoliemethylester som er forkortet RME). Også elbiler og brintdrevne biler er inkluderet i denne evaluering. Sammenligningen sker i form af den transportdistance eller den CO2-fortrængning, der kan opnås med de forskellige synteseveje ud fra et givet markareal. Disse værdier er beregnet på baggrund af de parametre, der blev præsenteret i den første artikel.

Potentiale for forskellige biobrændsler
Ud fra markudbyttet for de forskellige afgrøder, brændselssyntesernes effektivitet og bilernes brændstoføkonomi, kan man estimere den distance, der kan tilbagelægges med biobrændsel udvundet af høstudbyttet fra en hektar markareal. Bortset fra elbiler og brugen af brint betragtes udnyttelsen af de alternative drivmidler kun for konventionelle stempelmotorer.
Figur 1 illustrerer den transportdistance, der kan opnås med syntetiske brændsler fra et års produktion af vinterhvede. Den bedste transportdistance kan opnås med en elbil efterfulgt af en brintdrevet brændselscellebil. Disse muligheder udgør dog fremtidsscenarier. Blandt de brændsler, der udnyttes med konventionelle stempelmotorer, er DME og methanol de bedste løsningsmuligheder mht. transportdistance. Produktionen af biodiesel fra raps giver en noget mindre transportdistance end de øvrige undersøgte biobrændsler. Dette skyldes dels, at raps giver et lavere tørstofudbytte end f.eks. hvede, og dels at kun rapsfrøene og ikke stråudbyttet kan udnyttes til produktionen af biodiesel.
Figur 2 illustrerer den tilbagelagte distance for forskellige brændsler ud fra et års produktion af piletræ, og denne figur viser generelt de samme tendenser som figur 1. DME og methanol er de flydende brændsler, der med de konventionelle motorteknologier giver den længste transportdistance pr. markareal. Højere alkoholer, FT diesel og syntetisk benzin giver næsten den samme transportdistance pr. markareal og ligger alle lidt lavere end methanol/DME. Lidt under dette niveau finder man bioethanol og komprimeret brint udnyttet i en stempelmotor.
Som beskrevet i den første artikel giver flere af brændselssynteserne mulighed for en biproduktion af elektricitet. Figur 3 viser den mulige elproduktion fra årsudbyttet af piletræ i forbindelse med brændselssynteserne samt for forbrænding af biomassen i et konventionelt kraftværk. Figur 3 viser, at afbrændingen af hele afgrøden i et konventionelt kraftværk giver den største elproduktion. Den næststørste elproduktion kommer fra samproduceret el i produktionen af brint. I fremstillingen af biodiesel fra raps indgår udbyttet af strå ikke i brændselssyntesen, men stråene kan potentielt anvendes til elproduktion, hvilket giver denne syntesevej et vist potentiale for elproduktion.

Estimat af CO2-fortrængningen med de forskellige teknologier
På baggrund af energieffektiviteterne for de forskellige brændselssynteser er CO2-fortrængningen ved slutudnyttelsen estimeret for de forskellige synteseløsninger samt for afbrænding af biomassen i et konventionelt kraftværk. Med slutudnyttelse menes der, at der kun er taget stilling til brugen af brændslet og ikke til miljøforholdene relateret til dyrkning, produktion og distribution af biobrændslet. Dieselalternativerne DME, RME og FT diesel fortrænger olieafledt diesel, mens el, brint, alkoholer og syntetisk benzin fortrænger olieafledt benzin. Elproduktion ud fra biomasse fortrænger kul i et konventionelt kraftværk.
Figur 4 viser CO2-fortrængningen ved slutudnyttelsen med de forskellige synteseløsninger. Den primære konklusion på baggrund af figur 4 er, at den største CO2-fortrængning generelt opnås ved at producere el ud fra biomassen. Den dannede elektricitet kan med fordel udnyttes i f.eks. elbiler. Årsagen til, at den beregnede CO2-fortrængning er større for en elbil end for almindelig elproduktion, er, at elbilen har en mærkbart højere energieffektivitet end den benzinbil, der fortrænges. Generelt må elbilen siges at klare sig ganske godt i sammenligningerne, og det kan i denne forbindelse nævnes, at bl.a. DONG Energy er gået ind i arbejdet med at introducere elbiler i Danmark [1]. Primært på grund af en anselig samproduktion af el i syntesen af brint (som antages fremstillet ved termisk forgasning) giver denne løsning den næsthøjeste CO2-fortrængning. Udnyttelse af brint i en fremtidig brændselscellebil vil potentielt kunne tangere CO2-fortrængningen ved alm. elproduktion, men det bør nævnes, at det indeværende estimat ikke inkluderer energibehovet for transport af brinten, som i tryksat form har en ret lav energitæthed. Det må derfor forventes, at figur 4 i nogen grad overvurderer CO2-fortrægningen ved brintproduktion. Generelt ligger CO2-fortrængningen med alle transportbrændslerne mærkbart lavere, end hvad der opnås ved afbrænding af biomassen i et konventionelt, kulfyret kraftværk. Fremstillingen af biodiesel fra raps giver en begrænset CO2-fortrængning, men en forbrænding af stråproduktet i et konventionelt kraftværk bringer næsten biodiesel på højde med de øvrige synteseløsninger mht. CO2-fortrængning. Det bør pointeres, at den estimerede CO2-fortrængning ikke inkluderer produktion af fjernvarme. Hvis denne parameter inkluderes i analysen forøges CO2-fortrængningen for især afbrændingen i et kraftværk, men potentielt også for brændselssynteserne, der alle udvikler varme i forbindelse med syntesereaktionen.

Sammenligning med andre studier
De beregnede transportdistancer pr. markudbytte stemmer udmærket overens med resultater fra andre lignende studier [2-4]. Bilfirmaet Volvo har lavet en tilsvarende analyse [5], som dog omhandler tungere køretøjer. Kvalitativt stemmer resultaterne fra Volvos analyse godt overens med resultaterne fra det aktuelle studium. Energistyrelsen har netop udarbejdet en ny rapport på området [6], som er baseret på en baggrundsrapport fra konsulentfirmaet COWI [7]. Det er i denne forbindelse interessant at sammenligne det aktuelle studium med Energistyrelsens rapport mht. de teknologier, hvis nuværende niveau behandles i begge studier. I sammenligningen er der benyttet energieffektiveteter fra Energistyrelsens rapport, mens markudbyttet er taget fra det nærværende studium (præsenteret i den første del af denne artikelserie). I COWI’s baggrundsrapport [7] antages en benzinbil at kræve en energitilførsel på 0,36 MJ/km, mens en dieselbil pga. en større vægt kræver 2% mere energi pr. km. Disse værdier er benyttet til at estimere den transportdistance pr. markareal, der forudsiges af Energistyrelsens rapport. I Energistyrelsens rapport betragtes brintfremstilling gennem spaltning af vand vha. af dansk blandingsel, mens der i dette studium fokuseres på brintfremstilling via forgasning af biomasse. Det bør pointeres, at methanol i Energistyrelsens rapport udnyttes i en brændselscellebil, mens methanol i den indeværende analyse udnyttes i en konventionel benzinmotor.
Figur 5 viser en sammenligning mellem transportdistancerne estimeret i dette studium og distancerne beregnet ud fra Energistyrelsens rapport. Af figur 5 fremgår det, at de to studier stemmer relativt godt overens. Som nævnt behandler de to studier forskellige synteseveje til brint, hvorfor det er vanskeligt at sammenligne transportdistancer for dette brændstof. Det fremgår også af figur 5, at methanol i Energistyrelsens rapport giver en mærkbart højere transportdistance end estimatet for dette studium. Da methanol udnyttes med forskellige teknologier i de to studier, er de fundne transportdistancer imidlertid ikke direkte sammenlignelige. Generelt må det konkluderes, at de præsenterede resultater synes at stemme godt overens med andre studier på området.

Konklusion
I de seneste år har der været et stadigt stigende ønske om at nedbringe transportsektorens miljøbelastning og parallelt med dette at opnå en øget uafhængighed af de ofte politisk ustabile olieproducerende lande. Et skridt imod realiseringen af disse ønsker kunne være en forøget udnyttelse af biobrændsler i transportsektoren. Målsætningen med denne artikelserie er ingenlunde at udpege det biobrændsel, der entydigt bør satses på, men snarere at illustrere det brede spektrum af muligheder, som foreligger. Fokus i debatten har hidtil været på bioethanol og biodiesel, men flere af de andre undersøgte brændselsløsninger kan potentielt give længere transportdistancer pr. markareal. På baggrund af de udførte beregninger synes den bedste løsning at være afbrænding af biomassen i et konventionelt, kulfyret kraftværk og udnyttelse af den dannede elektricitet i en elbil. Ser man på de brændsler, som kan udnyttes i konventionelle stempelmotorer, synes den bedste løsning at være forgasning af biomassen til syntesegas efterfulgt af en katalytisk omdannelse af den dannede syntesegas til et af flere mulige brændstofkemikalier.

Referencer
1. DONG Energy; Pressemeddelelse 27/8-2008. Kan downloades fra: http://www.dongenergy.com/NR/rdonlyres/E3227A00-B9C1-4D9C-BA41-EE8B0B336271/0/ElbilertilDanmark.pdf
2. Hamelinck C. N., Faaij, A. P. C. (2006) Outlook for advanced biofuels, Energy Policy, 34, 3268.
3. Alternative Fuels Contact Group (2003) Market development of alternative fuels. Rapport fra EU kommissionens kontaktgruppe for alternative brændsler.
4. Wurster, R. (2003) GM Well-to-Wheel Studie – Ergebnisse und Schlüsse sowie Vergleich mit anderen Arbeiten und Ausblick auf Kraftstoffpotentiale und –kosten. Kan downloades fra: http://www.hydrogen.org/Wissen/pdf/Results_GM_WtW_OCT2003.pdf
5. Volvo Truck Corporation (2007) Volvo trucks and the environment. Kan downloades fra: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/8AD88732-6B45-4225-B93C-D6E459D6EC74/0/Environment_Eng_2007_05.pdf
6. Energistyrelsen (2008) Alternative drivmidler i transportsektoren. Kan downloades fra: http://www.ens.dk/sw63457.asp
7. COWI (2007) Teknologivurdering af alternative drivmidler til transportsektoren. Kan downloades fra: http://www.ens.dk/sw63457.asp

Figur 1. Den distance en gennemsnitsbil kan køre på alternative brændsler udvundet fra hektarårsudbyttet af vinterhvede (strå+kerner). Biodiesel udvundet fra vinterraps er også inkluderet i sammenligningen. ”Komprimeret brint BC” indikerer brugen af brint i en bil drevet vha. en brændselscelle.

Figur 2. Den distance en gennemsnitsbil kan køre på alternative brændsler udvundet fra hektarårsudbyttet af pil. Biodiesel udvundet fra vinterraps er også inkluderet i sammenligningen. ”Komprimeret brint BC” indikerer brugen af brint i en bil drevet af en brændselscelle.

Figur 3. Elproduktionen forbundet med de forskellige processer ud fra hektarårsudbyttet af piletræ. Biodiesel udvundet fra vinterraps er også inkluderet i sammenligningen.

Figur 4.Fortrængningen af CO2 ved slutudnyttelsen af de forskellige synteseprocesser. Der tages her ikke højde for et eventuelt fjernvarmebidrag til CO2-fortrængningen. ”Komprimeret brint BC” indikerer brugen af brint i en bil drevet vha. en brændselscelle.

Figur 5. Den distance en gennemsnitsbil kan køre på alternative brændsler udvundet fra hektarårsudbyttet af pil. Biodiesel udvundet fra vinterraps er også inkluderet i sammenligningen. Figuren sammenligner transportdistancer fra det nærværende studium med transportdistancer beregnet på baggrund af resultaterne fra Energistyrelsens rapport [5]. BC indikerer brug i en brændselscelle.

Skrevet i: Energi, Kemiteknik

Seneste nyt fra redaktionen

Hofmeister – nem at anvende, svær at forstå

Artikler fra Dansk KemiFødevarekemiTop23. 06. 2025

Franz Hofmeister opløste æggehvide i vandige saltopløsninger. En artikel fra 1888 beskriver, hvordan nogle ioner får proteiner til at udfælde, mens andre ioner har den modsatte effekt. Fødevarekemien bruger stadig Hofmeister, men langt mere nuanceret. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3,

Udvinding af fødevareproteiner fra kløvergræs ved membranteknologi

AktueltArtikler fra Dansk KemiFødevarekemi17. 06. 2025

Hvis kløvergræs skal kunne anvendes som ny ressource til udvinding af fødevareproteiner, kan membranteknologi være vejen frem. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Mette Lübeck, Mads

Trinatriumhexafluo… hvad for noget?

AktueltArtikler fra Dansk KemiHistorisk kemi09. 06. 2025

Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) I år fejrer man internt i IUPAC 20-året for offentliggørelsen af The Red Book (i det følgende blot "RB2005") med anbefalinger vedrørende

Prisen på grisen: Hvad koster oprensning af beskidt CO2?

AktueltArtikler fra Dansk KemiGrøn omstilling02. 06. 2025

Hvor rent er CO2 fra CO2-fangst? Og hvor dyrt er det at oprense CO2? Denne artikel giver indsigt i nogle af udfordringerne ved at implementere en global CO2 infrastruktur. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs

Der er brug for lange måleserier af miljøparametre

AktueltArtikler fra Dansk KemiKlima og miljø26. 05. 2025

Kontinuerlige, kvalitetssikrede målinger af kemiske, fysiske og biologiske miljøparametre giver uundværlig information. Det gælder også for Grønland. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen

Chemical ionization mass spectrometry in atmospheric studies

AktueltAnalytisk kemiArtikler fra Dansk Kemi19. 05. 2025

Advances in chemical ionization mass spectrometry can improve our understanding of atmospheric composition. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Varun Kumar, Institut for

Gamle processer, nye muligheder: Nyt kemisk-biologisk koncept til CO2-fangst og omdannelse

AktueltArtikler fra Dansk KemiBioteknologi14. 05. 2025

Oldgamle CO2-ædende mikroorganismer kan fange CO2 direkte fra skorstensrøg og omdanne kulstoffet til grønne molekyler. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Mads Ujarak Sieborg1 og

Centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

AktueltBranchenyt14. 05. 2025

Busch Group annoncerer, at deres brand centrotherm clean solutions bliver en del af Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions. Fra september 2025 vil gasreduktionssystemerne til Semicon-industrien, som tidligere blev tilbudt under dette mærke, blive integreret i Pfeiffer-porteføljen og fremover være

I dag får professor Per Halkjær Nielsen Videnskabernes Selskabs Guldmedalje

Branchenyt14. 05. 2025

For blot fjerde gang i dette årtusinde uddeles Videnskabernes Selskabs Guldmedalje. Det sker i dag, hvor bakterieforsker Per Halkjær Nielsen, professor ved Institut for Kemi og Biovidenskab ved Aalborg Universitet, får den fine hæder for sit livsværk og sin holdånd. Han er manden, der kortlægger

Atmosfærisk transport af PFAS til Højarktis

AktueltArtikler fra Dansk KemiKlima og miljø28. 04. 2025

Tilstedeværelsen af PFAS-forbindelser skyldes ikke kun lokale kilder, men de kan langtransporteres i luften til selv meget fjerntliggende arktiske egne. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis





Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • Dansk Laborant-Forening/HK

    Laboranter er nysgerrige på ny teknik

  • DENIOS ApS

    Sådan udnytter du den stille periode i sommerferien

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Sommer vedligeholdelsestips til din vakuumpumpe: 6 gode anbefalinger

  • DENIOS ApS

    Så er det sidste chance

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • LABDAYS – Fagmesse for Laboratorieteknik

    LabDays Aarhus 2025 – SOLD OUT

  • Holm & Halby

    VidensDage’25 hos Holm og Halby: Faglig fordybelse og teknologisk indsigt i højsædet

  • Holm & Halby

    Fremtidens sikkerhedskabinetter: Er du rustet til den nye EN12469 / Annex 1

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • Dansk Laborant-Forening/HK

    En fundamental del af forskningen

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Hofmeister – nem at anvende, svær at forstå

    23.06.2025

  • Udvinding af fødevareproteiner fra kløvergræs ved membranteknologi

    17.06.2025

  • Trinatriumhexafluo… hvad for noget?

    09.06.2025

  • Prisen på grisen: Hvad koster oprensning af beskidt CO2?

    02.06.2025

  • Der er brug for lange måleserier af miljøparametre

    26.05.2025

  • Chemical ionization mass spectrometry in atmospheric studies

    19.05.2025

  • Gamle processer, nye muligheder: Nyt kemisk-biologisk koncept til CO2-fangst og omdannelse

    14.05.2025

  • Centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

    14.05.2025

  • I dag får professor Per Halkjær Nielsen Videnskabernes Selskabs Guldmedalje

    14.05.2025

  • Atmosfærisk transport af PFAS til Højarktis

    28.04.2025

  • Biotek-firma bag fedme-medicin på tabletform har lagt en klar plan om samarbejde eller opkøb

    21.04.2025

  • Dansk virksomhed vil vende produktionen af ammoniak på hovedet – ned i en lille container

    07.04.2025

  • En EU-historie om nomenklatur – og ginseng til hunde, katte og heste!

    01.04.2025

  • Tysk elektrolyseanlæg er som det første i verden blevet integreret direkte i kemisk produktion

    31.03.2025

  • Dansk innovation blander sig i toppen over lande med de fleste patentansøgninger

    31.03.2025

Alle nyheder ›

Læs Dansk Kemi online

Annoncering i Dansk Kemi

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik