• Facebook
  • LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • OM KEMIFOKUS
  • PARTNERLOGIN

KemiFOKUS

Fokus på kemi

  • Analytisk kemi
  • Arbejdsmiljø/Indeklima
  • Biokemi
  • Biologi
  • Bioteknologi
  • Branchenyt
  • Energi
  • Fødevarekemi
  • Historisk kemi
  • Kemiteknik
  • Kemometri
  • Klikkemi
  • Klima og miljø
  • Lovgivning og patenter
  • Medicinalkemi
  • Nanoteknologi
  • Organisk kemi
  • Artikler fra Dansk Kemi

Energi01. 05. 2007 | Katrine Meyn

Fra affald til brændstof

Energi01. 05. 2007 By Katrine Meyn

»Kom en tiger i tanken« er et gammelt slogan fra et benzinselskab. »Kom slagteriaffald efter en slagtet gris i tanken« er ikke helt så mundret, men når Daka Biodiesel kommer i gang, kan danskerne være med til at bidrage til et mindre CO2-udslip.

Læs originalartiklen her

Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 5, 2007. Teksten kan desuden læses uden illustrationer, strukturer og ligninger herunder. Se relaterede artikler nederst på siden.

Af Allan Malmberg

Dieselbiler vinder frem overalt i Europa. Især i Sydeuropa har diesel godt fat i køberne, og blandt flere mærker er benzinudgaverne klart i undertal. Det gælder f.eks. et så hæderkronet mærke som Alfa Romeo. I hjemlandet Italien er kun cirka 20% af bilerne i nysalget udstyret med en benzinmotor. Herhjemme stiger interessen for dieselmotorerne kraftigt, men andelen er dog stadig nede på omkring 25-30% på personbilsområdet. Den tunge trafik er traditionelt næsten udelukkende dieselbaseret.
Måske var den tidligere lille interesse for dieseldrift i personbiler baggrunden for, at udviklingen af biodiesel her i landet generelt har stået lidt i skyggen i forhold til interessen for bioethanol.
Bioethanol kan i lavt blandingsforhold blandes i benzinen og hældes på almindelige benzinmotorer. Skal blandingsforholdet højt op, som f.eks. det svenske E85, kræves en modificering af motoren. Biodiesel kan også uden modifikationer af motoren bruges i et lavt blandingsforhold i alle dieselmotorer. Alle motorfabrikanter godkender et blandingsforhold med 5% biodiesel. En del er gået op og har godkendt en 30% blanding, mens kun ganske få i dag godkender kørsel på 100% ren biodiesel.

Biodiesel kommer stærkt
Med nedsættelsen af innovationskonsortiet Waste-to-Value håber flere på, at biodiesel i Danmark vil vinde frem, og en spiller har allerede meldt sig klar, nemlig Daka Biodiesel.
Mange vil forbinde biodiesel med RME (raps-methyl-ester), altså biodiesel der har rapsolie som grundlag, men der er to andre brændstofvarianter, der også går ind under fællesbetegnelsen biodiesel.
PME er også en methylester, der i lighed med RME har vegetabilsk grundlag (palmeolie), mens FME (fedtsyremehylester) kan dannes både ud fra et vegetabilsk og et animalsk grundlag.
Hos Daka har man arbejdet med FME fra et animalsk udgangspunkt, nærmere bestemt slagteriaffald.

Metoden
Alle olier/fedtstoffer har principielt den samme opbygning, uanset om de kommer fra dyr eller planter. Det drejer sig om triglycerider bestående af estere af glycerol og langkædede fedtsyrer – kun indholdet af de forskellige fedtsyrer giver forskelligheden.
Produktion af biodiesel sker ved en forestring af fedtsyrerne. Normalt bruges der methanol til den proces, men ethanol kan også bruges. Ved processen dannes glycerin som et biprodukt. Efter oprensning og destillation får man biodiesel.
Processen hos Daka er dog mere kompliceret ved brug af slagteriaffald i forhold til palmeolie.
– Det skyldes, at vi har et højt indhold af frie fedtsyrer, som vi først skal have forestret under sure forhold – ellers sker der en sæbedannelse i den efterfølgende traditionelle omestring under basiske forhold, der svarer til den, man anvender for planteolierne. Sidst foretager vi en vakuumdestillation, hvor vi fjerner alle de »tunge« komponenter. Destillationen betyder, at vi får en meget stabil og høj produktkvalitet, forklarer Kjær Andreasen, adm. direktør for Daka Biodiesel,

Slagteriaffald
Hos Daka har man siden 2002 arbejdet med at omdanne fedt fra slagteriaffald til biodiesel. Der var i første omgang tale om et pilotprojekt, som faldt heldigt ud.
Tidligere blev fedtstofferne brugt til foder, men efter udbruddet af BSE tilbage i 2001 blev det taget ud af fødekæden, og der skulle findes en anden anvendelse.
– Ved udgangen af i år er vi klar med en fabrik, der på årsbasis kan fremstille 55 mio. liter biodiesel, forklarer direktør Kjær Andreasen.
Fuldt udbygget kan anlægget producere biodiesel, der svarer til 5% af det danske dieselbehov, og på den måde er Danmark helt i front i forhold til EU’s målsætning.
EU har vedtaget en ikke-bindende aftale om, at i 2010 skal biobrændstoffer udgøre 5,75% af brændstofforbruget i EU, og 10 år senere skal tallet være 10%.
Kjær Andreasen er godt klar over, at tanken om at døde dyr danner grundlag for det brændstof, der hældes i tanken, kan være kontroversiel for nogen.
– Her skal man tænke på, at fossile brændstoffer faktisk også stammer fra døde dyr og planter. Her er der bare gået 100 mio. år, før vi har taget dem i anvendelse, påpeger han og understreger, at han næsten syntes, det vil være kontroversielt ikke at bruge biodiesel-muligheden.

Kuldeegenskaber
Når der er dannet et innovationskonsortium omkring biodiesel, hænger det bl.a. sammen med, at brændstoffet på nogle områder ikke er helt på højde med mineralsk diesel. Her er det bl.a. kuldeegenskaberne, som man skal kigge på.
Men dannelsen af innovationskonsortiet har også en anden baggrund.
– Biodiesel er rimeligt godt indarbejdet i lande som Tyskland, Østrig og USA. Det er det ikke her i landet, og derfor vurderer jeg, at problemerne med biodiesel i Danmark mere er af lærings-/introduktionsmæssig karakter end teknologisk, mener Kjær Andreasen, uden dog at underkende at ren biodiesel har dårligere kuldeegenskaber end mineralsk diesel.
Når man laver diesel på baggrund af triglycerider spiller mængden af dobbeltbindingerne i fedtsyrerne ind på produktkvaliteten, altså i hvor høj grad man bruger mættet fedt til produktion af biodiesel.
Mange dobbeltbindinger i fedtsyren giver den dannede biodiesel dårligere kuldeegenskaber i forhold til den biodiesel, der er dannet ud fra primært umættede fedtsyrer.
RME, altså biodiesel baseret på raps, har et højt indhold af umættede fedtsyrer og størkner først en del under frysepunktet (ca. -10°C). Biodiesel baseret på animalsk fedt størkner allerede ved 8-10°C. Det betyder, at man ikke på nuværende tidspunkt kan køre på ren FME-biodiesel året rundt, hvis ikke man opvarmer brændstoftanken. De relativt dårlige kuldeegenskaber spiller dog ikke ind, hvis man kører på en blanding af biodiesel og mineralsk diesel. En blanding bestående af 5-10% FME kan produceres, så den lever fuldt ud op til kuldespecifikationerne for mineralsk diesel (-24°C om vinteren).
– Om sommeren kan man køre med et blandingsforhold, der hedder 50/50, forklarer Kjær Andreasen.
Og det er ikke kun teoretisk, men også bevist i praksis.
– Jeg har i det seneste år kørt en Citroën C5 på forskellige blandingsforhold, også helt oppe på 50/50, fortæller han.
Mens det er dobbeltbindingerne i det animalske fedt, der sætter en grænse for blandingsforholdet især om vinteren, betyder det lave indhold af dobbeltbindinger, at FME har meget gode lagringsegenskaber.
– Ved lagring kan dobbeltbindingerne give anledning til polymerisering og flere oxidationsprodukter, derfor er et lavt indhold af dobbeltbindinger godt for lagerstabiliteten, forklarer han.

Mindre CO2 og færre partikler – men mere NOx
Hele øvelsen med biodiesel har flere udgangspunkter. Ved at genbruge slagteriaffald kan man gøre landet mindre afhængigt af fossile brændstoffer, og dermed kan man reelt sænke udledningen af fossilt CO2.
Et af de gammelkendte problemer med dieselmotorer er udledningen af partikler. Undersøgelser peger på, at der kommer en mindre emission af partikler, når man kører på biodiesel. Flere og flere motorer er i dag udstyret med partikelfiltre, der gerne skulle fjerne stort set alle partikler – uanset om brændstoffet er bio- eller mineralsk diesel.
Det er dog uvist, om man kan bruge det samme partikelfilter til biodiesel, som er i brug til mineralsk diesel. Derfor er virksomheden Dinex, der udvikler sådanne filtre, med i innovationskonsortiet. På den måde undgår man, at forureningsproblematikken kommer haltende bagefter udviklingen af det nye brændstof.
Mens partikeludledningen generelt er mindre med FME, så kan brændstoffet give anledning til en højere udledning af NOx, og derfor er det vigtigt, at der sideløbende med udviklingen af brændstoffet, også udvikles DeNOx-katalysatorer. Den problemstilling skal Dinex også tage sig af.
I dette konsortie skal man også kigge på, hvordan biodieselen påvirker andre dele af motoren. Meget tyder på, at man ved anvendelse af ren biodiesel skal skifte olie oftere, idet biodieselen på grund af et højt kogepunkt kan opkoncentreres i smøreolien. Biodiesel i sig selv har dog meget gode smøreegenskaber og er derfor velegnet som tilsætning til svovlfattig mineralsk diesel, som smører motoren dårligt. Endnu har man ikke fuld viden om, hvordan brændstofpumper og filtersystemer arter sig ved længere tids brug af FME ved højere iblandingsprocenter. Det er bl.a. også sådanne udfordringer, som konsortiet skal tage op.
På det positive miljøside er en klar mindre CO2-udledning.
– Vi har også en meget høj energieffektivitet i omdannelsen. Den er faktisk fuldt på højde med den for de fossile brændstoffer, og udenlandske undersøgelser viser, at i forhold til andre biobrændstoffer har biodiesel ud fra animalsk fedt en høj CO2-fortrængning, når det anvendes i transportsektoren, siger Kjær Andreasen, der forklarer, at hvert land har sin måde at udregne CO2-fortrængningen på, så der er derfor iværksat en undersøgelse af danske forhold.

Økonomi og lugt
Med animalsk fedt som grundlag kunne nogen måske være bange for, at udstødningen fra bilen får en ubehageligt lugt. Men det er ikke tilfældet – og slet ikke, når der er tale om blandingsbrændstoffer.
Ved kørsel på ren biodiesel kan der erkendes en svag fedtlugt, men næsen skal være sart for at opfange den, og det lugter betydeligt bedre end udstødningen fra fossil diesel, forklarer Kjær Andreasen.
Brændstoffet og den tilkoblede teknik er endnu ikke indarbejdet på det danske marked, og det kan innovationskonsortiet være med til at ændre. Det kan heller ikke helt følge med mineralsk diesel på økonomiområdet. Derfor håber Kjær Andreasen, at der fra politisk hold vil være vilje til en afgiftslettelse for biobrændstoffet eller et krav om obligatorisk iblanding i fossil diesel. I modsat fald kan Daka være nødsaget til at eksportere sit produkt til lande som Sverige, Norge og Storbritannien, der alle har fuld afgiftslettelse for biodiesel.

Daka
Daka er et andelsselskab, der er ejet af 19 leverandører:
Danish Crown, Tican, Skare, Danske Håndværksslagtere, Slagteriet Brørup, Slagtergården, Danske Slagtermestres Landsforening, Tulip International, Århus Slagtermestre, Inco, Vejle Eksportslagteri, Dansk Supermarked, Swedish Meat, DAT-Schaub, Danish Prime, Hjalmar Nielsen, Hadsund Private Slagtehus, Års slagteri, Dansk Pelsdyrsavler Forening.

Skrevet i: Energi

Seneste nyt fra redaktionen

Trinatriumhexafluo… hvad for noget?

Artikler fra Dansk KemiHistorisk kemiTop09. 06. 2025

Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) I år fejrer man internt i IUPAC 20-året for offentliggørelsen af The Red Book (i det følgende blot "RB2005") med anbefalinger vedrørende

Prisen på grisen: Hvad koster oprensning af beskidt CO2?

Artikler fra Dansk KemiGrøn omstillingTop02. 06. 2025

Hvor rent er CO2 fra CO2-fangst? Og hvor dyrt er det at oprense CO2? Denne artikel giver indsigt i nogle af udfordringerne ved at implementere en global CO2 infrastruktur. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs

Der er brug for lange måleserier af miljøparametre

AktueltArtikler fra Dansk KemiKlima og miljø26. 05. 2025

Kontinuerlige, kvalitetssikrede målinger af kemiske, fysiske og biologiske miljøparametre giver uundværlig information. Det gælder også for Grønland. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen

Chemical ionization mass spectrometry in atmospheric studies

AktueltAnalytisk kemiArtikler fra Dansk Kemi19. 05. 2025

Advances in chemical ionization mass spectrometry can improve our understanding of atmospheric composition. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Varun Kumar, Institut for

Gamle processer, nye muligheder: Nyt kemisk-biologisk koncept til CO2-fangst og omdannelse

AktueltArtikler fra Dansk KemiBioteknologi14. 05. 2025

Oldgamle CO2-ædende mikroorganismer kan fange CO2 direkte fra skorstensrøg og omdanne kulstoffet til grønne molekyler. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Mads Ujarak Sieborg1 og

Centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

AktueltBranchenyt14. 05. 2025

Busch Group annoncerer, at deres brand centrotherm clean solutions bliver en del af Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions. Fra september 2025 vil gasreduktionssystemerne til Semicon-industrien, som tidligere blev tilbudt under dette mærke, blive integreret i Pfeiffer-porteføljen og fremover være

I dag får professor Per Halkjær Nielsen Videnskabernes Selskabs Guldmedalje

Branchenyt14. 05. 2025

For blot fjerde gang i dette årtusinde uddeles Videnskabernes Selskabs Guldmedalje. Det sker i dag, hvor bakterieforsker Per Halkjær Nielsen, professor ved Institut for Kemi og Biovidenskab ved Aalborg Universitet, får den fine hæder for sit livsværk og sin holdånd. Han er manden, der kortlægger

Atmosfærisk transport af PFAS til Højarktis

AktueltArtikler fra Dansk KemiKlima og miljø28. 04. 2025

Tilstedeværelsen af PFAS-forbindelser skyldes ikke kun lokale kilder, men de kan langtransporteres i luften til selv meget fjerntliggende arktiske egne. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen

Biotek-firma bag fedme-medicin på tabletform har lagt en klar plan om samarbejde eller opkøb

AktueltMedicinalkemi21. 04. 2025

I dag er det frem med nålen, hvis man er i behandling med diverse former for fedme-medicin. Det hæmmer imidlertid udbredelsen på specielt asiatiske og afrikanske markeder, hvor der er en udtalt nålefobi. Derfor arbejder det danskstiftede biotekselskab Pila Pharma med at få udvikle deres

Dansk virksomhed vil vende produktionen af ammoniak på hovedet – ned i en lille container

AktueltBioteknologiFødevarekemi07. 04. 2025

NitroVolt, en dansk biotech-virksomhed, vil vende produktionen af ammoniak på hovedet. I stedet for den velkendte løsning, der bygger på den energitunge Haber-Bosch-proces, vil produktionen nu foregå i en container, der fx kan stå direkte ude hos en landmand. Ammoniak til kunstgødning er en slags

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis





Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sikker tøndehåndtering starter her

  • LABDAYS – Fagmesse for Laboratorieteknik

    LabDays Aarhus 2025 – SOLD OUT

  • Holm & Halby

    VidensDage’25 hos Holm og Halby: Faglig fordybelse og teknologisk indsigt i højsædet

  • Holm & Halby

    Fremtidens sikkerhedskabinetter: Er du rustet til den nye EN12469 / Annex 1

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • Dansk Laborant-Forening/HK

    En fundamental del af forskningen

  • DENIOS ApS

    Lær at håndtere lækager på 90 min.

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Dansk Laborant-Forening/HK

    Styrk laboratoriets digitale kompetencer med Python

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Trinatriumhexafluo… hvad for noget?

    09.06.2025

  • Prisen på grisen: Hvad koster oprensning af beskidt CO2?

    02.06.2025

  • Der er brug for lange måleserier af miljøparametre

    26.05.2025

  • Chemical ionization mass spectrometry in atmospheric studies

    19.05.2025

  • Gamle processer, nye muligheder: Nyt kemisk-biologisk koncept til CO2-fangst og omdannelse

    14.05.2025

  • Centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

    14.05.2025

  • I dag får professor Per Halkjær Nielsen Videnskabernes Selskabs Guldmedalje

    14.05.2025

  • Atmosfærisk transport af PFAS til Højarktis

    28.04.2025

  • Biotek-firma bag fedme-medicin på tabletform har lagt en klar plan om samarbejde eller opkøb

    21.04.2025

  • Dansk virksomhed vil vende produktionen af ammoniak på hovedet – ned i en lille container

    07.04.2025

  • En EU-historie om nomenklatur – og ginseng til hunde, katte og heste!

    01.04.2025

  • Tysk elektrolyseanlæg er som det første i verden blevet integreret direkte i kemisk produktion

    31.03.2025

  • Dansk innovation blander sig i toppen over lande med de fleste patentansøgninger

    31.03.2025

  • Ny grundbog tager studerende på videregående uddannelser ind i den basale kemi

    26.03.2025

  • Nedrivningsarbejdere i kontakt med PCB slipper med skrækken – kun lave niveauer i blodet

    25.03.2025

Alle nyheder ›

Læs Dansk Kemi online

Annoncering i Dansk Kemi

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik