Elbiler får ofte skudt i skoene, at de slet ikke er så grønne, som tilhængerne påstår. Det handler naturligvis om batterierne, der kræver meget energi i fremstillingsprocessen og brug af sjældne metaller.
Det vil i nogen grad passe, hvis udslidte batterier bare blev kastet på møddingen. De vil de ikke blive. I hvert fald har VW åbnet deres første fabrik til genanvendelse af de gamle batterier. Målet er genanvendelsesrate på 90 procent af litium, nikkel, mangan og kobolt i et lukket system sammen med aluminium, kobber og plast.
Fabrikken ligger i Salzgitter, og vil ikke bare bevidstløst hugge løs på gamle batterier. Forinden vil de blive undersøgt for at få klarlagt, hvorvidt de kan anvendes til andre formål, fx mobile strømlagringssystemer som eksempelvis den fleksible hurtigladestation eller den mobile opladningsrobot.
Ofte er en elbilsbatterier slet ikke slidt op, når det fjernes fra en bil. Det handler i stedet om, at det ikke opfylder nogle helt specifikke og meget strenge krav, det skal for at kunne gøre tjeneste som bilbatteri.
Pilot-projekt i Salzgitter er sat i gang og kan forarbejde op til 3.600 batterier årligt i opstartsfasen. Og det skulle være nok. Fabrikken forventer ikke at blive oversvømmet af batterier før tidligst om 7-8 år, og til den tid skulle kapaciteten gerne være sat væsentligt op.
Fabriksprocessen kræver ikke en energiintensiv smeltning i en højovn. De brugte batterisystemer leveres afladet og adskilt. De individuelle dele nedbrydes i partikler i en kværn og tørres derefter. Ud over aluminium, kobber og plastik giver processen også et værdifuldt sort pulver, der indeholder vigtige råmaterialer til batterier så som litium, nikkel, mangan og kobolt samt grafit. Adskillelsen og forarbejdningen af de enkelte stoffer ved hydrometallurgiske processer – vand og kemiske midler – udføres efterfølgende af specialiserede samarbejdspartnere.
Som en konsekvens kan væsentlige komponenter i gamle battericeller bruges til at producere nyt katodemateriale.
Kilde: VW