Næsten 200.000 danskere har parfumeallergi, og tallet er stigende. Nu skal en ny kampagne fra Miljøstyrelsen gerne vende den kurve. Det er især unge mennesker, der er i farezonen for at udvikle den livsvarige allergi, fordi de i forhold til resten af befolkningen er storforbruger af skønhedsprodukter, og derfor består kampagnen blandt andet af et par videoer – se den ene her og den anden her.
– Når man udvikler parfumeallergi, drejer det sig om mængden af parfume, man udsætter sig selv for. Jo mere, jo større risiko er der. Derfor betyder det noget, at de unge begynder at bruge parfumerede produkter tidligt, for så er der flere år, hvor de er udsat for parfume, og kan udvikle allergi. Målet er ikke at få de unge til at holde helt op med at bruge produkter med parfume, men at få dem til at økonomisere med den – for eksempel ved at udskifte deodoranten med en parfumefri variant, siger Elisabeth Paludan fra Miljøstyrelsen.
Deodorant er den helt store synder til parfumeallergi, men også parfumerede cremer – både til ansigt og krop – shampoo, balsam, sæbe, barberskum, makeup m.fl. kan resultere i udvikling af allergi.
Kilde: Miljøstyrelsen