Alt for mange unge går ikke op i, hvorvidt der er kemikalier i deres tøj eller ej. Det vil en ny kampagne fra Miljøministeriet “Kemikalier bør ikke være på mode” forsøge at rette op på.
En ny undersøgelse viser, at 63 procent af de adspurgte drenge og 70 procent af de adspurgte piger i aldersgruppen 16-22 år ikke har nogen eller begrænset viden om kemikalier i tøj og andre tekstiler.
Mange unge vil rigtig gerne leve mere bæredygtigt. Kampagnen skal både gøre det lettere for den enkelte at undgå at have skadelige kemikalier i klædeskabet, men den skal også sætte fokus på, hvad forbruget af kemikalier i tøjindustrien betyder for klima og miljø, og dermed også de unges egen fremtid. Vi skal passe så godt på forbrugerne som muligt gennem regulering, men jeg oplever, at mange unge efterspørger, hvordan de også konkret kan gøre en grøn forskel. Det er der tre gode råd til her i kampagnen, siger miljøminister Lea Wermelin.
Det kræver i gennemsnit 3 kg kemikalier at producere 1 kg bomulds t-shirts, og udover betydelige klima- og miljøaftryk, det medfører, kan det for eksempel også give allergiske reaktioner, udslæt og hudirritation, og desuden mistænkes nogle kemikalier også for at være hormonforstyrrende.
Målet er at skabe en bevidsthed blandt de unge om, at der er kemi i tøj, og at de ved at ændre en smule på deres tøjforbrugsvaner kan være med til at mindske belastningen fra kemikalier. Derfor kommer kampagnen med tre overordnede råd til, hvordan de unge ved simple handlinger kan gøre en forskel, når de skaffer, bruger og smider tøj ud.
Kampagnen, som allerede er sparket i gang, indeholder konkurrencer om unikke og specialdesignede genbrugs T-shirts og influencer-samarbejder, der skal inspirere de unge til at undgå kemi og shoppe mere bæredygtigt.
Kilde: Miljøministeriet