
Københavns Universitet (KU) har i en årrække haft et totrinsklagesystem, når de studerende ville kage over en afgørelse på universitetet. Men det er i strid med reglerne påpeger Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger i en udtalelse
Klagesystemet var bygget således op, at klager over afgørelser fra et institut eller et fakultet på universitetet blev sendt videre til et højere niveau på universitetet. Først når en klage var blevet afgjort med en ny afgørelse på dette niveau, blev klagesagen sendt videre til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen – og kun hvis de studerende indgav en ny klage.
Den klagegang byggede på en vejledning fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, men er i strid med uddannelsesbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen.
– Københavns Universitet har fulgt en praksis, hvor de studerende skulle klage flere gange for at få en overordnet instans uden for universitetet til at bedømme deres sag. Det var der ikke hjemmel til, og det giver i øvrigt også en risiko for lange sagsbehandlingstider, Niels Fenger.
Som følge af ombudsmandens henvendelse vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen ændre den relevante vejledning og informere universiteterne om, at behandlingen af studenterklagesager ikke må omfatte et totrinsklagesystem i form af intern rekurs.
Københavns Universitet er i øvrigt ikke det eneste universitet, som har opbygget et klagesystem i to trin
Kilde: Folketingets Ombudsmand