Den japanske bilgigant Toyota er begyndt at se mod en anden kemisk løsning til et kommende bilbatteri. I stedet for det nuværende Lithium-ion, vil man anvende fluorid-ion. Disse batterier kaldes ofte bare for FIB, og har en energitæthed, der er op til syv gange højere end de nuværende Li-ion.
Et FIB genererer strøm ved at sende flourid-ioner fra en elektrode til en anden gennem en elektrolyt, men fordelen med FIB er, at man kan sende flere elektroner pr. metal-atom. En elbil med et gennemsnitligt størrelse flourid-ion batteri vil have en rækkevidde på over 1.000 km.
Alt er nu ikke rosenrødt med FIB. Det må holdes oppe i en høj temperatur for at fungere, og det får elektroderne til at udvide sig. På det nuværende stade har forskerne anvendt en legering af nikkel, kobber og kobolt for at løse det problem. Især kobolt er uheldigt, da det er samme metal, der allerede i dag anvendes i Li-ion, og som de fleste arbejder for at udfase.
Derfor ligger en bil drevet af FIB heller ikke lige om hjørnet. De nuværende prognoser lyder, at der vil gå mindst 10 år, før man ser de første FIB’er i produktion.