Der er i år rekordhøj opbakning til den landsdækkende kampagne Girls Day in Science, når 116 virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer i dag inviterer piger over hele landet indenfor for at inspirere dem til at vælge erhvervs- og videregående uddannelser inden for STEM (ingeniør og naturvidenskab, teknologi og matematik). Det vidner om, at kampagnen, der kører for niende gang, er mere aktuel og akut end nogensinde.
Som noget helt nyt henvender kampagnen sig også til piger på mellemtrinnet (og ikke kun udskolingen og gymnasiet), idet undersøgelser viser, at piger indtil denne alder faktisk har en stor interesse for de tekniske og naturvidenskabelige fag, men at det også er her, interessen kan forsvinde. Og er den først tabt, er den svær at genskabe.
Virksomhederne har et kæmpe ansvar for netop at fastholde interessen og nysgerrigheden hos pigerne. Vi skal være med dem hele vejen, til de skal vælge en uddannelse. Det kan være svært at træffe et uddannelsesvalg som ung, men vi kan minde dem om, at de færrestes karriereveje er retlinede, og så kan vi inspirere dem til at se i nye baner og træffe et valg på et oplyst grundlag, siger Palle Damborg, der er formand for Fremstillingsindustrien, direktør hos Jysk Display A/S og aktivt støtter kampagnen.
Problemet er nemlig, at mange piger fravælger - eller slet ikke overvejer - en naturvidenskabelig eller teknologisk retning i deres uddannelses- og karrierevalg. Det skyldes dels manglende viden om mulighederne, men det handler i høj grad også om både fordomme og kønsstereotype opfattelser blandt de unge, lærere og forældre, der lægger forhindringer for både ligestillingen og det frie uddannelsesvalg.
Vi har i Danmark en forestilling om, at vi er langt fremme på ligestillingsfronten, men vi er faktisk et af de mest kønsopdelte, når det kommer til uddannelsesvalg- og arbejdsmarked. Det går ud over de unges muligheder for at udfolde deres potentiale og følge deres interesser. Og det går udover diversiteten. Det er veldokumenteret, at der skal en særlig indsats til for at nå pigerne, og derfor er denne dag særligt målrettet pigerne, siger Maiken Lykke Lolck, Direktør for Naturvidenskabernes Hus, der står bag kampagnen.
Det er en samfundsmæssig udfordring, som de mange virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer tager ansvar for at ændre, når de inviterer pigerne indenfor. Alle har de lagt sig i selen for at tilbyde et spændende program for dagen. En af de virksomheder er Novozymes, hvor pigerne skal arbejde med, hvordan enzymer kan være med til at gøre en forskel for verdens klimaudfordringer, og specifikt med enzymer der kan nedbryde plastik.
Jeg håber, jeg kan vise dem, at vi kan bruge kemi, biologi, fysik og matematik til at finde løsninger på sociale, økonomiske og humanitære problemer. Uden matematik ville vi ikke kunne modellere og holde øje med pandemier. Uden fysik ville vi ikke kunne lave bæredygtig grøn energi. Og uden biologi og kemi ville vi ikke kunne udvikle ny medicin eller fødevarer, fortæller Ida Carlsen Virklund, civilingeniør hos Novozymes.
Hun tilføjer, at det skal være en sjov og lærerig dag fuld af aha- oplevelser for pigerne, hvor de også kommer helt tæt på rollemodellerne og høre deres personlige historie.
Kilde: Naturvidenskabernes Hus