Stadig flere private og virksomheder vælger at kigge mod elbilen. Og det kan allerede ses i den udledning, som en “bilårgang” udleder. Her skal årgang ikke forstås i forhold til bilen, men henviser i stedet til de biler, som blev nyregistreret i det pågældende år.
Tal fra Bilstatistik viser, at 2022-årgangen udledte hele 50 gram mindre CO2 pr. kørt kilometer end bare for få år siden, i 2019.
I 2019 var den gennemsnitlige udledning 186 gram pr. kørt kilometer. I 2022 var det gennemsnit faldet med hele 50 gram, så det havnede på 86 gram.
Selvom traditionelle motorer, som efterhånden i stigende grad går under betegnelsen ICE (internal combustion engine), også bliver stadig mere effektive, er det salget af elbiler, som står bag den største klump af faldet.
– Det er tydeligt, at nye biler – særligt nulemissionsbiler – bidrager markant til at reducere CO2-udledningen i Danmark. Bilproducenterne har i dag fokus på at udvikle ny teknologi inden for alle typer af biler, hvilket nu for alvor slår igennem, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Udledningstallene er opgjort efter EU’s Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Kilde: De Danske Bilimportører/Bilstatistik