I tre måneder skal en drone patruljere over Storebælt. Dronen er udlånt af EMSA, EU’s sikkerhedsagentur for søfart og skal bruges som et middel i kampen mod udledning af svovl fra skibe. På dronen er der monteret en såkaldt ”snifferboks”, som gør, at den kan måle skibes udledning af svovl.
Dronen flyver ind i røggassen fra skibets udstødning, hvor den hurtigt kan sniffe sig frem til mængden af svovl i brændstoffet. Disse data bliver med det samme tilgængelige på land, så myndighederne kan følge op, hvis et skib ikke overholder kravene til svovlindholdet i brændstoffet. Teknologien er udviklet i Danmark.
Langt de fleste skibe og rederier overholder svovlgrænserne, men enkelte vælger et billigt brændstof med højt svovlindhold, som belaster miljøet langt mere end brændstof med lavt svovlindhold.
Fakta
• Skibe i dansk farvand kontrolleres i dag fra helikoptere, som måler svovlindholdet i skorstensrøgen og på Storebæltsbroen, hvor en svovlsniffer er monteret. Desuden foretager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt ca. 150. olieprøver fra skibe i danske havne. Regeringen har med finanslovsaftalen for 2019 afsat 12 mio. kroner i perioden 2019-2022 til at fortsætte svovlovervågningen.
• Siden de internationale svovlregler trådte i kraft har Miljøstyrelsen anmeldt 31 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne.
• Ifølge DCE – Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.
Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet