• Facebook
  • LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • OM KEMIFOKUS
  • PARTNERLOGIN

KemiFOKUS

Fokus på kemi

  • Analytisk kemi
  • Arbejdsmiljø/Indeklima
  • Biokemi
  • Biologi
  • Bioteknologi
  • Branchenyt
  • Energi
  • Fødevarekemi
  • Historisk kemi
  • Kemiteknik
  • Kemometri
  • Klikkemi
  • Klima og miljø
  • Lovgivning og patenter
  • Medicinalkemi
  • Nanoteknologi
  • Organisk kemi
  • Artikler fra Dansk Kemi

Artikler fra Dansk KemiBranchenyt07. 06. 2022 | Heidi Thode

Nyt lærebogssystem til gymnasieskolens kemiundervisning

Artikler fra Dansk KemiBranchenyt07. 06. 2022 By Heidi Thode

Boganmeldelsen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3, 2022 og kan læses uden illustrationer, strukturer og ligninger herunder.

Læs originalartiklen her

Anmeldt af Keld Nielsen, Køge Gymnasium

Lone Als Egebo, I gang med kemi (Nucleus Forlag ApS, 1. oplag, 1. udgave, 2020)
Lone Als Egebo og Hanne Wolff, Videre med kemi (Nucleus Forlag ApS, 1. oplag, 1. udgave, 2021

Kemifaget i gymnasieskolen er forvænt med en del forskellige lærebogssystemer, der har forskellige tilgange til undervisning. I dag findes omkring fem forskellige systemer til kemiundervisningen i stx og htx, og flere af disse har en længere historie bag sig, blandt andet med tilpasninger til diverse gymnasiereformer. Det er derfor spændende at sidde med et nyt lærebogssystem til kemi med et nyt forfatterteam.
Det nye lærebogssystem består af to bøger ”I gang med kemi” og ”Videre med kemi”, hvoraf ”I gang med kemi” er skrevet af Lone Als Egebo alene, mens den anden bog er skrevet sammen med Hanne Wolff. Selvom forfatterteamet er nyt i regi af kemilærebøger, så er der tale om både erfarne gymnasielærere og lærebogsforfattere (Lone Als Egebo har skrevet biologilærebøger for forlaget Nucleus, og sammen har de blandt andet været med til at skrive Nucleus’ lærebogssystem til gymnasiefaget Bioteknologi A – stx). ”I gang med kemi” er primært rettet mod kemi C og ”Videre med kemi” til løftet fra C- til B-niveau. Samlet set skal de to bøger dække gymnasieskolens kemi B-niveau tilpasset den seneste gymnasiereform fra 2017.

Opbygning og struktur
Det er tydeligt igennem begge bøger, at der er lagt en klar linje for, hvordan det faglige stof skal præsenteres, hvilket også fremgår af bøgernes forord. De enkelte kapitler behandler et bestemt fagligt område, som typisk er knyttet til kemifagets kernestof med elementer af supplerende stof iblandet. Den systematiske fremstilling af det faglige stof suppleres med temaer – ofte flere i de enkelte kapitler. I temaerne behandles forskellige aspekter af et kemifagligt område, hvor især anvendelser i en biologisk sammenhæng er i fokus. Andre aspekter inddrages dog også som for eksempel ved behandling af fremstilling og anvendelse af bioethanol og andre biobaserede materialer, som knyttes til klimadebatten. Ved at holde temaerne adskilt fra den mere systematiske gennemgang af det kemifaglige stof, får læreren mulighed for selv at til- eller fravælge de beskrevne temaer i undervisningen.
Ud over tekstens beskrivelse af det kemifaglige indhold, omfatter teksten også et mindre antal opgaver tæt knyttet til det behandlede stof, samt faktabokse med opsummering af centrale begreber, rigt figur- og billedmateriale, de omtalte temaer og en afsluttende opsummering af et kapitels vigtigste faglige indhold (”hvad skal jeg kunne”), og materialer, der kan hentes på nettet. Den samlede præsentation af det faglige stof er ikke nyskabende i forhold til andre kemibogssystemer til gymnasieskolen, men den giver den enkelte lærer mulighed for at lave en sammenhængende undervisning med primært udgangspunkt fra de to bøger.

Det faglige indhold
Fagligt præsenteres de klassiske kemiområder som også kendes fra andre lærebøger: På C-niveau for eksempel atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem, grundlæggende kemisk bindingsteori, stofmængdeberegninger, introduktion til syre-basekemi, redoxkemi og eksempler på organisk kemi. I ”Videre med kemi” (løftet fra C- til B-niveau) får vi kemisk ligevægtsteori, udvidelse af syre-basekemi med pH-beregninger, væsentlige udvidelser af organisk kemi – alt i alt områder, som må forventes til et bogsystem, som sigter mod kemi B. Den overvejende systematiske præsentation følger hovedsageligt en traditionel fremstilling af de faglige områder, hvor det især er eksemplificeringen af det faglige indhold, som differentierer sig i forhold til andre lærebøger. Det synes jeg også, er i orden, da det vil være for meget at forlange, at ”alt skal være nyt”, fordi der er tale om et nyt lærebogssystem – fagets formelle rammer skal også overholdes. Forcen ligger i de mange referencer til biologiske områder, både i selve teksten, eksemplerne og temaer. Visse steder undrer valget af fagligt indhold mig dog, for eksempel i ”Videre med kemi” omtales heterogene ligevægte, blandt andet ved saltes opløselighed i vand, fordelingskonstanten og -forholdet i forbindelse med fordelingsligevægte. Områderne er ikke en del af kernestoffet på kemi B-niveau, og derfor undrer det mig, at det er medtaget (fagligt er beskrivelserne i orden), da der er rigeligt med supplerende stof at tage fat i for eksempel i temaerne.
Den enkelte lærer skal se kritisk på, hvad der er nødvendigt i sin undervisning. Dette gælder også, hvis ”I gang med kemi” kun skal benyttes til kemi C-niveau, og ikke som en del af et samlet kemi B. For eksempel introduceres spektrofotometri i bogen, men den eksperimentelle metode er kun kernestof på B-niveau, så det er vigtigt, at den enkelte lærer vurderer relevansen for sin undervisning. Det samme gør sig gældende for en del af referencerne til biologi – vil elever på et kemi C hold normalt have forudsætninger for at kunne inddrage disse i kemiundervisningen? Generelt er det dog fint, at lærebogssystemet giver bud til undervisningen på muligheder for inddragelse af fagligt stof, der går ud over kernestoffet.
De to lærebøger udgør kernen i lærebogssystemet, men faktisk står de ikke alene. Sammen med bøgerne tilbydes også materialer, hvor især bøgernes figurer, arbejdsspøgsmål til de enkelte kapitler og vejledninger til eksperimenter er af interesse for en underviser. Ekstramaterialerne kan hentes på nettet og er frit tilgængeligt for alle.

Tæt kobling til biologi
Generelt er lærebøgerne godt skrevet. Dog er der steder, hvor sætninger bliver lange og mættet med indhold, som bliver vanskeligt at læse for nogle elever. I teksten inddrages også ofte biologiske referencer som omtalt tidligere. Dette kan både være en fordel og en ulempe afhængigt af sammenhængen, som lærebøgerne skal bruges i. For eksempel står der i forbindelse med addition: ”En lignende addition sker i cellernes mitochondrier, når stoffet fumarat omdannes til malat i citratcyklus, som en del af respirationsprocessen” (”Videre med kemi, side 139). For elever med biologi på et højt niveau vil denne type eksempler give en god kobling – kemisk viden kan styrke den biologiske forståelse. Men for en elev, som ikke har biologi på A- eller B-niveau, vil sådanne referencer kunne virke forstyrrende – er det et vigtigt eksempel eller ej for forståelsen af det kemifaglige indhold?
Temaerne har fokus på at sætte det behandlede kemiske stof i en anvendelsesorienteret sammenhæng. Der er især tale om biologisk orienterede emner. Det vil sige, det kemifaglige stof knyttes i væsentligt omfang til biologifaget. Der er selvfølgelig undtagelser, for eksempel et tema om farvede uorganiske forbindelser, men langt hen ad vejen sættes kemifaget i relation til biologi. Dette gælder ikke kun i temaerne, men også i teksten, der beskriver den mere systematiske gennemgang af det faglige stof. Den tætte sammenknytning af det kemifaglige til biologi kan både ses som en styrke og en svaghed. Bogsystemet vil være velegnet til en klasse med studieretningen biologi A-kemi B i stx, især klasser, hvor kemi- og biologilærerne har mulighed for at koordinere deres undervisning. Der vil være rige muligheder for tværfagligt samarbejde. Men for andre typer hold, hvor biologi ikke har en fremtrædende plads, for eksempel i andre naturvidenskabelige studieretninger eller hf, vil det kræve en del af læreren at sortere i teksten eller supplere med andre materialer eller forklaringer.
Opsamlende så udgør de to lærebøger med materialerne på nettet et sammenhængende lærebogsystem, som når rundt om kemifagets B-niveau kernestof og med mulighed for at inddrage passende områder af supplerende stof. De tætte referencer til biologi (temaer, eksempler) giver oplagte muligheder for faglige samarbejder i for eksempel en studieretning med biologi A og kemi B (i stx), men den tætte tilknytning til biologi gør nok lærebogssystemet mindre interessant og sværere at bruge for et rent kemi C-hold eller i studieretninger, hvor det faglige samspil med andre naturvidenskabelige fag eller matematik er mere i fokus.

E-mail:
Keld Nielsen: Keld.Nielsen@kggym.dk

Skrevet i: Artikler fra Dansk Kemi, Branchenyt

Seneste nyt fra redaktionen

Jubilæumsudgaven af Labdays i Aarhus er kommet godt fra start

BranchenytTop10. 09. 2025

Lige fra morgenstunden stod de første besøgende klar til at komme ind på LabDays messen, der i år afholdes i smilets by, Aarhus. Her kunne de finde oplagte udstillere, der gennem messens to dage står klar til at præsentere deres produkter, der inkluderer alt indenfor laboratorieverdenen. Der ud

Kvantealgoritmer og kemisk forståelse i åbne systemer

AktueltArtikler fra Dansk Kemi03. 09. 2025

Fra myten om den heroiske beregning til realistiske simuleringer af elektronoverførsel i åbne systemer med hukommelse. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 4, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Lea K. Northcote1,2 og

Grøn kemi, affald og plast

AktueltArtikler fra Dansk KemiGrøn omstilling26. 08. 2025

Grøn kemi – læren om hvordan kemi udføres bæredygtigt og sikkert – bliver kun vigtigere. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 4, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Christine Brænder Almstrup og Mikael Bols, Kemisk

Det gyldne mikrobiom: Tarmbakterier som kilde til det essentielle B-vitamin riboflavin

AktueltArtikler fra Dansk KemiBiokemiBioteknologiMedicinalkemi20. 08. 2025

Riboflavin er et essentielt vitamin, der spiller en nøglerolle for vores sundhed samt for at opretholde et sundt tarmmikrobiom. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Emmelie Joe

Antibiotikaresistens i vores naturlige miljøer

AktueltArtikler fra Dansk KemiBiologi12. 08. 2025

Spredning af antibiotikaresistens kan ske via mineraloverflader. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Karina Krarup Svenninggaard Sand, associate professor, Globe Institute,

Nye metoder giver indsigt i plantebaseret strukturdannelse

AktueltArtikler fra Dansk KemiFødevarekemi04. 08. 2025

Et afsluttet ph.d.-projekt fra Institut for Fødevarer ved Aarhus Universitet. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Julie Frost Dahl*, Sandra Beyer Gregersen og Milena Corredig,

Hofmeister – nem at anvende, svær at forstå

AktueltArtikler fra Dansk KemiFødevarekemi23. 06. 2025

Franz Hofmeister opløste æggehvide i vandige saltopløsninger. En artikel fra 1888 beskriver, hvordan nogle ioner får proteiner til at udfælde, mens andre ioner har den modsatte effekt. Fødevarekemien bruger stadig Hofmeister, men langt mere nuanceret. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3,

Udvinding af fødevareproteiner fra kløvergræs ved membranteknologi

AktueltArtikler fra Dansk KemiFødevarekemi17. 06. 2025

Hvis kløvergræs skal kunne anvendes som ny ressource til udvinding af fødevareproteiner, kan membranteknologi være vejen frem. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 3, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) Af Mette Lübeck, Mads

Trinatriumhexafluo… hvad for noget?

AktueltArtikler fra Dansk KemiHistorisk kemi09. 06. 2025

Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs originalartiklen her) I år fejrer man internt i IUPAC 20-året for offentliggørelsen af The Red Book (i det følgende blot "RB2005") med anbefalinger vedrørende

Prisen på grisen: Hvad koster oprensning af beskidt CO2?

AktueltArtikler fra Dansk KemiGrøn omstilling02. 06. 2025

Hvor rent er CO2 fra CO2-fangst? Og hvor dyrt er det at oprense CO2? Denne artikel giver indsigt i nogle af udfordringerne ved at implementere en global CO2 infrastruktur. Artiklen har været bragt i Dansk Kemi nr. 2, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder(læs

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis





Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • Holm & Halby

    VidensDage 2025: To dage med viden, visioner og værdi

  • Holm & Halby

    LAF kabinetter: Er du rustet til den nye EN12469 / Annex 1

  • Drifton

    Mød Drifton og DACOS på LabDays 2025 i Aarhus

  • DENIOS ApS

    Hvordan håndterer du noget, du ikke kan se?

  • Mikrolab – Frisenette A/S

    Vægtbytte er blevet opdateret: Nu får du flere muligheder

  • Dansk Laborant-Forening/HK

    LABORANTER CAND.ALT.

  • Kem-En-Tec Nordic

    Lad os fortsætte traditionen – vi ses på LabDays!

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • Holm & Halby

    Automatiseret prøveforberedelse sparer tid og øger sikkerheden

  • Mikrolab – Frisenette A/S

    nerbe plus: EcoRacks, X-Frame plates, and more you’ll love

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Jubilæumsudgaven af Labdays i Aarhus er kommet godt fra start

    10.09.2025

  • Kvantealgoritmer og kemisk forståelse i åbne systemer

    03.09.2025

  • Grøn kemi, affald og plast

    26.08.2025

  • Det gyldne mikrobiom: Tarmbakterier som kilde til det essentielle B-vitamin riboflavin

    20.08.2025

  • Antibiotikaresistens i vores naturlige miljøer

    12.08.2025

  • Nye metoder giver indsigt i plantebaseret strukturdannelse

    04.08.2025

  • Hofmeister – nem at anvende, svær at forstå

    23.06.2025

  • Udvinding af fødevareproteiner fra kløvergræs ved membranteknologi

    17.06.2025

  • Trinatriumhexafluo… hvad for noget?

    09.06.2025

  • Prisen på grisen: Hvad koster oprensning af beskidt CO2?

    02.06.2025

  • Der er brug for lange måleserier af miljøparametre

    26.05.2025

  • Chemical ionization mass spectrometry in atmospheric studies

    19.05.2025

  • Gamle processer, nye muligheder: Nyt kemisk-biologisk koncept til CO2-fangst og omdannelse

    14.05.2025

  • Centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

    14.05.2025

  • I dag får professor Per Halkjær Nielsen Videnskabernes Selskabs Guldmedalje

    14.05.2025

Alle nyheder ›

Læs Dansk Kemi online

Annoncering i Dansk Kemi

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik